úterý 17. srpna 2021

Rychlebské hory 2021 :: 1. den :: Cesta na sever

Dovolená na sklonku léta

Letos ještě odpočíváme po minulých 2 náročných letech, kdy jsme se "bavili" rekonstrukcí domu a tak jsme ani žádnou velkou dovolenou neplánovali. Navíc v této době, kdy vycestovat není jednoduché.

Před třemi lety se nám osvědčila periferie republiky a tak jsme se vydali znovu do zapadlých koutů, tentokrát na sever, do Rychlebských hor a přilehlé části Jeseníků.

Bohužel, o naše "kempingové" auto jsme přišli po špatně provedené garanční prohlídce a jelikož se šetří, dostal Marek v práci "jen" Scalu. Aspoň se mu s ní líp dojíždí do práce. Ale na pohodlné spaní v autě už to moc nebude.

Zase jsme vyrazili do kempu. Stan bohužel zůstal na Slovensku, tak jsme si pujčili starý od našich. Tehdy moderní stan s předsíňkou, který jsme koupili v roce 1997. Pro nás, odkojené klasickým áčkem, to byla změna. Tehdy jsme ho vyjeli testovat na začátku července celá rodina do každoročních Hartvíkovic. Přijeli jsme v pátek, postavili stan, vyšli na houby a začalo pršet. Pršelo celou sobotu. Hráli jsme ve staně celý den karty, váleli se a skládali básně o našem novém stanu. Pršelo i v neděli. A nepřestávalo. Stan vydržel. Neprotekl. Mokrý v dešti jsme ho sbalili a jeli domů. Tam pršelo taky. A tak jsme stan sušili u babičky na půdě. No, a to byl ten slavný déšť jež způsobil ony slavné povodně, které v červenci 1997 zasáhly především Moravu.

Po těch letech už stan něco pamatuje a tak jsme byli celkem rádi, že nás teď žádný velký déšť nečeká. Vždycky se mi zdál pro 4 dost velký. Ale teď mi přišel tak akorát pro dva :).

Program dovolené jsme odvozovali hlavně od počasí.

Itinerář (postupně budu přidávat odkazy):

1. den :: úterý 17.08. 2021 :: Cesta na sever (tento příspěvek)

2. den :: středa 18.08.2021 :: Vysoká skála, Borůvková hora

3. den :: čtvrtek 19.08.2021 :: Údolí Střední Bělé, Malý Děd, Švýcárna, Vysoký vodopád a Studený potok

4. den :: pátek 20.08.2021 :: Rejvíz, Zlaté Hory

5. den :: sobota 21.08.2021 :: Javorník, Račí údolí

6. den :: neděle 22.08.2021 :: Cesta na jih, Horní Lipka, Králíky

V neděli před dovolenou bylo ještě hezky, ale vedro a dusno. V pondělí začalo pršet a ochladilo se. Klasika. Ale při balení nám to až tak nevadilo a byli jsme rádi, že nám déšť zalil zahradu a nemuseli jsme se nadcházející týden na dovolené strachovat. Zašli jsme si na test a v úterý před polednem jsme vyrazili s malou přestávkou v Šumperku.

Kemp jsme vybrali ten nejzazší, ještě kilometr za Javorníkem.

Napřed jsme tedy zkusili i ústí Račího údolí, kde u místního penzionu Isolde psali, že si v okolí lze postavit stan. Místo tu pro něj moc není. Pár stanů tu stálo u turistického přístřešku mezi potokem a cestou a parkovištěm, ale to je tak na jednu noc na přespání, ne na víc dní.

Když už jsme tu, nemohli jsme vynechat krátkou vycházku k nedaleké Tančírně. Secesní stavbě v údolí, uprostřed lesa.

Jako ostatně většina staveb ve zdejším kraji, i Tančírna byla postavena v letech 1906–7 na popud vratislavského biskupství, které na zámku v Javorníku mělo své letní sídlo (více v příspěvku z 5. dne). Zdejší údolí žilo bohatým společenským životem (bylo tu svého času 5 restauračních zařízení) a samozřejmě bylo i významným turistickým centrem.

Před pár lety Tančírnu opravili a znovu obnovují turistický ruch a společenské akce.

Příjemné prosvětlené místo

Okolo Tančírny je krásný parčík plný okrasných vzrostlých stromů a keřů (např. veliké rododedrony).

A tak jsme se tu porozhlédli a jeli jsme prověřit druhý kemp. Však sem se ještě dostaneme.

Kemp Červenka se nachází kousek za Javorníkem, u koupaliště, kousek od hlavní cesty na Polsko. Ale naštěstí tu zase takový provoz není, aby to kemp pod lesem nějak výrazně rušilo.

Kemp je nový, s pohodlným zázemím (lednička, sporák, rychlovarná konvice, posezení pod střechou) a co je hlavní, byl poloprázdný.

Postavili jsme si stan, uvařili večeři a chvilku zmrzali venku, abychom naplánovali zítřejší trasu. Protože, řekněme si, po tom ochlazení a brzkém západu slunka žádné teplo nebylo.