pátek 9. července 2010

Žďárské vrchy 3.-5.7.2010

...aneb vzpomínkový vandr po kouzelné krajině plné nočních temných sil, které nám braly klidný spánek a trpělivost...

Sobota 3. července 2010

Čtyři dny volna + krásné počasí = vzhůru na vandr.

Ale kam? Kolem řeky, to bude spousta komárů letos, ale někde kde se dá koupat v tom vedru... Nakonec jsem vybrala Žďárské vrchy. Od mala jsem s našima sem do Herálce jezdila na jarní prázdniny každý rok. A osm let jsem tu nebyla. A v létě to tu neznám. Takže rozhodnuto.

Večer jsme udělali nákup, koupili mapu, i když bych to přinejhorším zvládla i bez ní, zjistili si přímý vlak do Nového Města na Moravě a s budíkem na půl sedmou ulehli.

Ráno jsem se ještě stavila v Tescu pro opalovací krém, frontu na chleba Marek odbyl tím, že koupíme v Novým Městě a vlezli jsme do nádražní haly. Nad frontou na lístky se nám protočily panenky a tak jsme šli rovnou na nástupiště, že si lístek koupíme ve vlaku a obětujeme pokutu.

Nakonec jsme ani žádnou pokutu neplatili. Ve vlaku bylo spousta lidí a rozhovorem se spolucestující jsme zjistili, že většina jede na Pernštejnské dny do Nedvědic. A taky že jo. V Nedvědicích na nádraží pobíhalo spousta lidí s foťáky. Potom i dál u Bystřice a za Bystřicí spousta lidí na polích s foťáky a dokonce i na štaflích. Od paní jsme už věděli vysvětlení... pojede parní vlak.

Vystoupili jsme v Novém Městě a akorát jsme stihli se podívat, jak se parní vlak rozjíždí a opouští nádraží směrem do Nedvědic. Marek šel nakoupit do Lidlu a přišel bez chleba – prý neměli... už jsem si představovala celý víkend bez chleba, ale naštěstí byla otevřená ještě místní samoobsluha, kde takové vzácnosti a speciality, čímž chleba bezpochyby je, měli.

Jelikož se nám nechtělo kus přes město šlapat po cestě v tom horku (přece jen bylo jedenáct hodin), vyrazili jsme jednu zastávku zpět, do Olešné, odkud jsme to měli jen dva kilometry do lesa.

vlevo: Parní vlak se za chvilku rozjede.
vpravo: Naše výchozí stanice... Olešná – v pozadí je dědina Zubří, přes kterou vedla naše trasa.

Jdeme do Zubří po klasické úzké silničce – pohled vlevo směr Nové Město a Žďárské vrchy.

Přes Zubří jsme tedy vystoupali k lesu a kolem Zuberského rybníka jsme se vydali směr Studnice a Pasecká skála.

Zuberský rybník

Následující cesta byla dost ubíjející. Vedla sice lesem, ale bylo to přibližně 6 km po asfaltkách a zpevněných cestách. Kousek za Zuberským rybníkem jsme u jedné křižovatky spočinuli u nečekaného pomníku Járy Cimrmana. Otisk boty v dlaždici betonu naznačoval, že tudy někdy Cimrman prošel. Místečko to ale bylo příjemné, ve stínu, s lavičkou, tak jsme chvilku poleželi.

vlevo: Náprstníky kolem cesty
vpravo: Vlčí bob kolem cesty

Ve Studnicích jsme si dali limču a pivo a vyrazili na Paseckou skálu, odkud se nám naskytl krásný rozhled na místa, která nás teprve čekají.

Výstup na Paseckou skálu. Já to tu znám jenom v zimě.

Výhled z Pasecké skály přibližně na SV. V dálce za obzory jsme dokonce viděli slabé obrysy Jeseníků a Orlických hor – a jestli je to možné, tak i Krkonoše.

Z Pasecké skály jsme po kamenitém chodníčku sešli dolů k Medlovu, zhodnotili situaci, že tolik lidi teda ne a vydali se k druhému rybníku, Sykovci, kde už to bylo lepší. Je to nejvýše položený rekreační rybník ve Žďárských vrších a vlastně i na celé Českomoravské vrchovině (724 m.n.m.). Po kofole a pivu jsme se vyplázli na trávník a smyli ze sebe trochu toho potu v rybníce. Příjemné písčité dno, podvečer a voda byla akorát. Povečeřeli jsme chleba s parenicou a paprikou a ledovým salátem... no zkrátka mňam.

vlevo: Kamenitý chodníček z Pasecké skály vedl už téměř od vrcholu, ale dole, v bažinách kolem rybníků a potůčků, se zase objevil.

Medlovský rybník z hráze

Večeře a koupání při zapadajícím slunci u Sykovce.

V lese to byl v podstatě samý potůček. Na kochání moc pěkné a malebné, protože většina potůčků měla kamenité dno, byly čiré a v krásném prostředí, jenže všudypřítomná vlhkost napovídala, že problém budeme mít s určitým druhem temných nočních sil. Samozřejmě, že jsme šli od rybníku a potůčků trochu dál do kopce, ale asi to bylo jedno. Vyhlédli jsme si v poměrně mladém smrkovém lese pěkný palouček s rovným úsekem a rozhodli jsme se, že zde se utáboříme. Nicméně pohodové spočinutí nám nebylo umožněno. Byli všude... byl totiž zrovna jejich čas... podvečer, šero, teplo... Ale nejhorší nebyli komáři... ti sice byli slyšet a byli dotěrní, ale horší byly takové malé neviditelné mušky, kterých tam bylo opravdu plno. Lezli do očí, do nosu, kam se jim zachtělo. A trochu to štíplo, moc nesvědilo, zůstala jen malá červená skvrnka, ale jejich útok nepolevil.

Abychom se před nimi trochu ubránili, zalezli jsme hned do spacáků, lehli na břicho a celí se zabalili a nechali si jen malý průduch na dýchání u země. Marek zkoušel i doutník, ale dlouhodobý účinek to rozhodně nemělo. Jak se setmělo a trochu ochladilo (to my ve spacácích nepoznali, protože jsme se koupali v potu a byli z všudypřítomného bzučení zoufalí), komáři přestali tolik otravovat a polevil i nápor mušek. Takže jsem se mohla otočit i na záda a pozorovala jsem noční oblohu, protože usnout se mi stále nedařilo. Se svítáním mušky přišly znova, ale statečně jsem je zaspala až do osmi.

Bilance dne: 17 km, 2 hospody

Neděle 4. července 2010

Po vyčerpávající noci jsme se rychle pobalili a vyrazili směr Kadov. Na jedné loučce jsme posnídali a v poledne jsme zapadli do legendárního hostince U Janečků. Marek okusil Kadovánek, ale v tom vedru to přece jen nemělo ten efekt, co v zimě, když člověk přijde vymrzlý na běžkách. Po vypití nějakého toho litru jsme pokračovali dále do Samotína a na Dráteníčky.

Přicházíme k Dráteníčkům

Pohled na Blatiny zpod Dráteníčků

vlevo: výhled na Samotín z Dráteníčků
vpravo: Jedna z částí Dráteníčků. Skalek je tam požehnaně – také lezců. I jeden tunel.

Odtud jsme sešli do Blatin. V Jezdeckém klubu si dali dančí svíčkovou, i když záleží, z které kozy a konzervy to mohlo být, ale každé jídlo padlo vhod. Mezi stoly se tam proplétaly hladové kozy, které neváhaly vyskočit na osamělý stůl a ládovat se vajglama. Hned vedle stolů byla ve svahu udělaná ohrádka s králíky. Byli tam i maličcí... travičku měli okousanou tak na centimetr a ke kochání to bylo vážně ideální.

Následoval Milovský rybník, který byl menší než předešlé, ale lidí tu bylo rozhodně víc. Při koupání jsme se kochali blízkým kopcem (Malinskou skálou), na který jsme se měli ještě dnes dostat.

Jelikož z předpovědí před naším výletem vyplývalo, že z neděle na pondělí přijdou bouřky, našim cílem pro noc se stala rozlehlá terasa lovecké chaty pod Devíti skalami. Což byly ještě 2 hodiny cesty do kopce. Ale zvládli jsme to... na hřebenu jsme sice opět byli obtěžováni komáry, ale za chůze se to dalo přežít.

Na terase chaty už bylo líp. Chvilku jsme i vydrželi sedět na lavičce a povídat si a komárů tu opravdu moc nebylo. Ale při podrobnějším zkoumání ovzduší jsme přítomnost těch malých mušek opět museli vzít na vědomí. Noc byla opět ve znamení temných lesních sil. Úplně v noci jich tedy moc nelétalo, ale stejně.

Bilance dne: 19 km, 2 hospody

Pondělí 5. července 2010

Když minulou noc jsem část noci probděla já, tuto noc to byl Marek. Já spala poměrně tvrdě, i když jsem musela dýchat i pusou, protože jsem měla pocit, že nos už musím mít muškami úplně ucpaný. V šest mě probudil rozhodným: „Tady už nevydržím.." nebo něco v tom smyslu a tak jsme se pomalu sbalili a vyrazili posnídat na vrchol Devíti skal, jakožto nejvyššího kopce Žďárských vrchů. Tam pofukoval příjemný větřík a žádné mušky tu nebyli. Ale pravdou je, že normálně se člověk v 6.45 na nejvyšší vrchol Žďárských vrchů jen tak nevydá.

vlevo: Lovecká chata pod Devíti skalami
vpravo: Cesta na Devět skal

Po půl osmé nás tu tedy vyrušil postarší manželský pár, který vyrazil na kolech v sobotu z Heřmanova městce a mají namířeno do Poličky a do Svitav. Přespali prý kousek nad Herálcem a potýkali se se stejným problémem jako my... s těmi neviditelnými malými muškami.

výhled na Skalní městečko Devíti skal (ty břízy byly opravdu tak našikmo – to není deformace panoramatu)

vlevo: Jedna z bříz na vrcholu Devíti skal
vpravo: Vysoká studánka pod Devíti skalami – já si jei pamatuju ve vysokém smrkovém lese – ten je teď vykácený.

Po jejich odchodu jsme se ještě chvilku kochali ránem uprostřed lesů a poté jsme vyrazili na cestu dolů. Chtěli jsme se zastavit ještě u Vysoké studánky, ale cesta, která nebyla na mapě a já si ji taky moc nepamatuji nás provedla takový kilometr dolů a tak jsme se museli vrátit zpátky a radši se držet značek než instinktu.

Sestoupali jsme pak na silnici Herálec-Kadov a vystoupali zase nahoru na Žákovu horu. Tam to vypadá pořád dost stejně, ale alespoň v letních měsících může místní pralesní listnatý původní porost lépe vyniknout. Nabrali jsme vodu i ve Stříbrné studánce – jednom z pramenů Svratky. Ta pramení ve svazích Žákovy hory, v podstatě ji obteče a pak pokračuje dál přes Herálec, Svratku, Křižánky a dále do Jimramova do Vírské přehrady.

Přes Žďárské vrchy prochází evropské rozvodí Labe-Dunaj a právě zde, kousek pod Žákovou horou se nachází místo („Sražená voda"), kde jsou si prameny přítoků do různých rozvodí nejblíže (zas tak blízko, aby to bylo jasně vidět to není).

Po naučné stezce jsme sešli do nejbližší dědiny – Cikháje – podívat se, zda nám jede nějaký bus. Svorně jsme se totiž shodli, že další noc v tomto pekle už zažít nechceme a jelikož stejně už se mělo počasí kazit a naše cesta by dále směřovala k Dářku – velkém rybníku obklopeném bažinami – nemělo smysl setrvávat.

Nad Cikhájem

V Cikháji jsme, plni radosti že jsme přežili, oslavili konec výletu obědem ve výborné restauraci Tisůvka, kde jsme si dali: „Vepřové medailonky na slanině v rozmarýnové omáčce s opekánými bramborovými šiškami" a „Vepřová kapsa plněná švestkou a zelím s tymiánovou omáčkou a se špekovými knedlíky". No lahoda. Jak pro žaludek, tak pro oko. Ani to nebylo moc drahé – kolem 130 Kč. Ale teda famózní. Vřele doporučujeme.

Jelikož nám autobus jel 15.53 a my měli ještě čas, šli jsme si lehnout na hráz k místnímu malému rybníčku brčálníčku a chvilku trávili oběd.

Autobus nás dovezl na autobusák, za 15 minut nám jel vlak, takže krása. Ještě jsme se i stihli zastavit v Tišnově v cukrárně Diana na zákusky. Museli jsme si obalit nervy.

Bilance: 10 km, 1 restaurace, 1 kavárna

Výlet to byl krásný, po malebné krajině, jen celkový dojem značně ovlivnily temné noční síly. Ale zajímalo by mě, jestli je to problém jen Žďárských vrchů, nebo i jiných míst v republice. S něčím tak otravným jsem se ještě nesetkala. Když jsme čekali na nádraží v Tišnově, viděli jsme je tu nad kolejemi poletovat taky. Tak nevím. Doufám, že se s nimi už dlouho nepotkám.

Takže Žďárské vrchy v zimě nebo s moskytiérou a repelentem (ale bojím se, že jsou natolik malé, že prolezou i skrz oka v moskytiéře).

Jinak co se týče porovnání regionu v běhu času, je to lepší a lepší. Cyklistů tu tedy bylo požehnaně, u rybníku se to hemžilo stany v kempech, ale velké plus musím připsat stavu dědin. Dřív hezky opravený starý domek aby člověk pohledal a teď se to opravenými tradičními staveními jen hemží – a některé jsou dokonce novostavby. Nojo, mít tu chatu, to by bylo...