úterý 27. července 2010

Český Krumlov a Lipno 17.-25.7.2010

...aneb dovolenka na kole, pěšky i na vodě...

Den první – sobota 17. července 2010 – cesta do Českého Krumlova

Od plánu jsme se odklonili hned při budíku. Byl nastaven na sedmou, ale my jsme se vedrem probudili už v šest. Chtěli jsme vyjet v osm, tak jsme byli rádi, že máme hodinu k dobru. Jenže i když jsme byli nachystaní, od baráku jsme vyjížděli až v devět, a teploměr už pomalu stoupal ke třicítce, takže jsme si ranního chládku moc neužili.

Už samotnou cestu do Krumlova jsme chtěli pojmout jako dovolenku, a tak jsme jeli přes Jaroměřice nad Rokytnou a Moravské Budějovice dolů k Vranovské přehradě, kde jsme navštívili zříceninu hradu Cornštejna, a hlavně tedy jejich "obyvatele"- sestřenka tu prodávala svoje výrobky z korálků a její kamarádi vedli středověké dílny, koníky a šermovačky pro návštěvníky hradu.

Trochu jsme se občerstvili a vyrazili zase na cestu. Místní kopečky a silničky nám neumožňovali zapnout klimatizaci, protože bychom žádný kopeček nevyjeli...

vlevo: Jaroměřice nad Rokytnou – část zámku ze zahrady.
vpravo: Jen několik z mnoha slavonických domečků.

Podél rakouské hranice jsme jeli do další zastávky – Slavonic. Moc milé městečko s 2700 obyvateli, na které je nejlepší rozhled z věže u náměstí. Vidíte ho celé jako na dlani a kousek za náměstím už začínají pole. Najdete tu docela dost různých uměleckých galerií (město objevili kdysi členové divadla Sklep) a hlavně Česká Kanada je moc krásný kousek přírody – já tu byla asi před dvanácti lety a na kolo je to tu jako stvořené.

Už ve Slavonicích se začala obloha kabonit. Přes Novou Bystřici jsme vyjeli na hlavní a u Stráže nad Nežárkou jsme smočili spocená těla v blízké pískovně. Obloha už byla zatažená a pofukoval větřík, ale nám se taková změna moc líbila.

V Třeboni jsme se zastavili na jídlo v restauraci Šupina a pak jsme si chtěli prohlédnout město, jenže jak nám donesli jídlo (mě lína se zeleninovou nádivkou a Markovi kapří hranolky), začalo pršet, takže jsme pak akorát přeběhli do auta a vyrazili dál.

Před Budějovicemi pršet přestalo a za nimi zase začlo.

V Krumlově jsme měli slíbené ubytování přímo v centru města, kam se autem nedostaneme, takže jsme napřed vytvořili s ostatními v čajovně akční plán a poté šli v dešti společně pro všechny věci do aut a nastěhovali jsme se.

Den druhý – neděle 18. července 2010 – prohlídka města

Zvyklá z předchozího týdne, kdy teploty neklesly pomalu pod 25 °C, jsem si sebou vzala jeden tenký svetřík a bundu proti dešti. Takže jsem celý den chodila navlečená ve všem, co šlo, protože tepleji než 18 °C rozhodně nebylo. Pršet sice přestalo, ale foukal studený vítr a obloha byla ocelově šedá celý den, takže se ani nedalo fotit.

Prohlédli jsme si informační centrum (velmi moderní a interaktivní), město, zámek, zahradu a odpoledne šli grilovat k Jarce domů a na penzion jsme se vrátili až ve dvě v noci.

V příkopě krumlovského zámku mají medvídky. Chovají je tu už několik století a atrakce je to vážně dobrá – jen nesmí být schovaní pod mostem. Tenhle se zrovna najedl mrkvičky a chvilku po nás koukal. To je chlupáč, jen ho podrbat...

Den třetí – pondělí 19. července 2010 – Na kolách do Zlaté Koruny

A jelikož jsme s sebou měli kola a počasí se mělo zlepšovat, nebylo co řešit. Dopoledne jsme ještě trochu pocourali po městě a pak jsme šlápli do pedálů.

vlevo: Výhled na Plášťový most, spojující zámek s barokním divadlem a zahradami.
vpravo: Ulice Dlouhá

Ulice Široká – v Penzionu Krumpléř (vedle červeného domu) jsme byli ubytovaní – zde si můžete přečíst i něco o historii samotného domu

Pohled na hrad-zámek a část města – za těmi domky v uličce pod vyhlídkou teče Vltava.

Úvodní návrhy – zdolat Kleť a dát si nahoře vepřo-knedlo-zelo vzaly za své, jelikož bylo pondělí a nahoře bylo zavřeno. Přesto jsme ale kousek vyšlápli do kopce na rozhlednu Granátník a pak sjeli dolů do Zlaté Koruny. Samozřejmě jsme v té rychlosti z kopce netrefili odbočku a vzali to malou oklikou přes dědinu Plešovice, ale zase nás to zatáhlo pěkným úzkým chodníčkem podél břehu Vltavy – trochu se naklonit, už by člověk i s kolem, obouchán o stromy ve svahu, plaval v rozbouřených vodách Vltavy...

V Krumlově jsme se zastavili na pivečku a limonádě v hospodě U Hřiště a prohlédli jsme si nádvoří cisterciáckého kláštera.

Na nádvoří kláštera.

Následující cesta byla krapet krkolomná. Nejdříve hlavní silnice, pak ostrý sjezd k potoku, kde se nám ztratila značka, opět stoupání nahoru ke golfovému hřišti a jak už to bývá, aby se turisti nemotali na cestě, pošlou je radši necestou lesem, takže tudy jsme se plahočili i my, spíš kola vedli, než na nich jeli, abychom se zase napojili na cestu, která vedla z golfového hřiště... Zbytek cesty (až na jedno špatné odbočení kvůli absenci šipky) už byl po příjemné lesní cestě, kolem rybníku Sebevrah a pak dolů po silnici až do Krumlova. Celkem asi 28 km, ale s docela velkým převýšením.

Večer se šlo ještě do hospody, protože přijeli poslední členové výpravy, ale já byla natolik spocená, unavená a dožraná od komárů, že jsem zůstala na penzioně, dala si sprchu, najedla se a šla spat.

Den čtvrtý – úterý 20. července 2010 – z Rožmberka do Č. Krumlova na raftu

Abychom procvičili i jiné partie našich těl, zamluvili jsme na dnešek raft. Transitem nás firma v deset odvezla z Krumlova do Rožmberku, kde jsme pomohli nafouknout Matisovi a Mari loď a hurá na vodu. Sluníčko za chvilku vylezlo, a tak jsme se pořád mazali, doplňovali tekutiny a kochali se krásami údolí Vltavy. Provoz byl – jako vždy přes léto na Vltavě – velký, u jezů jsme museli čekat, ale jelikož místní jezy jsou v pohodě a my jeli na stabilním raftu, ani jsme se nezastavovali, abychom jez obhlédli, jak se to správně má dělat.

U pivovaru jsme odevzdali loď, skočili jsme na pivko a limču a vydali se na penzion se sbalit, protože nás ještě čekala cesta na Lipno.

Další část města v podvečerním slunci (tam pod tou modrou stěnou lešení je vyhlídka, odkud jsem fotila panorama předcházející den).

Ubytovaní jsme byli v chatkách TJ Smrčina v Jenišově u Horní Plané. Večer jsme chvilku poseděli, zazpívali, pojedli a naplánovali trasu na kola.

Den pátý – středa 21. července 2010 – rakouská část Schwanzenberského kanálu na kolách

Nejprve si Matis s Mari museli půjčit u Českých drah kola – půjčovnu otvírali v 12.30 a kola musela být vrácena do 15. hodiny nebo další den do 8 do rána. Inu – České dráhy... dělají víc nepochopitelných věcí. Pán na nádraží to s nimi naštěstí začal vyřizovat už dřív a tak jsme se rozdělili. Část zůstala a část nás jela nakoupit sváču na náměstí s tím, že stihneme přívoz, který jezdí vždy o půl. Po nákupu jsme dojeli dolů a tam nikdo, jen Edo upíjel pivo v místním kiosku. Ivan si stihl i zaplavat a jelikož ostatní nikde, přívoz ujel – za deset minut na to přijeli teprve z nádraží – kola se psaly na Mari a chudáku pánovi trvalo dlouho, než si poradil s tím, že je Francouzka, a proto, než vyplnili všechny papíry, půlhodina směle uběhla.

A tak jsme šli do kiosku pro něco na pití, někdo si šel zaplavat a o čtvrt už chlapík na nás, že esi jedeme přívozem, že už jede. A tak jsme sháněli Marka, který si šel zaplavat na pláž a rychle naskočili na přívoz – málem nám ujel i druhý. Marek ještě v plavkách, mokrý, s oblečením pod pažou...

vlevo: Na přívoze opouštíme Horní Planou.
vpravo: Rekonstruovaná část Schwanzenberského kanálu na rakouské straně.

Vyjeli jsme nahoru k Schwanzenberskému kanálu a po vydali jsme se podél jeho rakouské části. Trochu jsme předpokládali, že Rakušáci se svým smyslem pro pořádek, zvyklí trávník vysávat a les zametat, budou mít kanál ještě hezčí než my. A opak byl pravdou. Zatímco u nás je naplněn vodou a hezky opraven po většinu své trasy, tady je zarostlý, jen občas v zatáčce opravený, aby bylo vidět jak vypadal.

U přívozu Kyselov – Dolní Vltavice – pohled směrem na Horní Planou (kopce jsou součástí vojenského újezdu Boletice)

Ohlédnutí na louky při příjezdu do Dolní Zvonkové.

Zpátky jel přívoz taky asi o dvacet minut dřív. Na něj si zkrátka člověk musí udělat čas.

Zatímco ostatní ještě zůstali na koupání a volejbal na pláži, já s Markem jsme se vydali na chatu si uvařit večeřu a odpočinout si. Sice jsme měli v nohách jen 38 km, ale v tom vedru a netrénovaní, tak nám to dalo zabrat.

Den šestý – čtvrtek 22. července 2010 – odpočinkový den

Jelikož se zase oteplilo na minimálně 30 °C, rozhodli jsme se ho strávit ve stínu u vody. Někteří se teda vydali na kolečkových bruslích z Lipna do Frymburku a zpátky a my jsme pokecali ve stínu u vody. Večer přijela Jarčina rodina na návštěvu, takže jsme kecali až do večera.

Den sedmý – pátek 23. července 2010 – Čertova stěna, Rožmberk

Původně jsme chtěli dát tu hezčí část Schwanzenberského kanálu na kolech až na Jelení a na Plešné jezero, ale jelikož se v noci přihnala bouřka a ráno obloha vypadala opět šedě, sbalili jsme se a jeli zpátky do Krumlova. Vzali jsme to tentokrát přes hráz Lipna, v Loučovicích jsme nechali auta a vyšlápli jsme si podél Vltavy do chráněného údolí Vltavy Čertova stěna – Luč (v referencích a odkazech jsou další stránky týkající se této lokality).

Procházka to byla příjemná. Zatímco ve svahu kopce Luč jsou kamenná pole s velkými kameny, které mají poměrně ostré hrany, ty co se dokutálely až do koryta řeky jsou pěkně ohlazené a místy jsou na nich i různá jezírka a hrnce.

Když pustí Lipno více vody, jezdí se tu i na lodích (uzavřených kajacích nebo na raftech; obtížnost WW IV-V, takže nic pro běžné smrtelníky). Na YouTube je spousta videí, kde si můžete prohlédnout, jak to tam hrne.

Až se cesta vracela zase za železnici, otočili jsme se zpátky, po cestě ještě zdlábli karbanátky a autem se vyvezli nahoru na vyhlídku nad kamenné moře.

vlevo: Na vyhlídce do údolí Vltavy mezi nádržemi Lipno I a II.
vpravo: Zámek Rožmberk

Klášter ve Vyšším Brodě jsme si prohlédli jen z auta. Zastavili jsme se ale v Rožmberku, který jsme v úterý viděli jen z lodi.

Večer jsme opět poseděli u Dušků, ale zavčas (o půlnoci) jsme se vydali na penzion, abychom dospali spánkový deficit. A jelikož jsme šli poměrně brzy, ještě jsem nespala za chůze a tak mohlo vzniknout pár nočních fotek.

Domy na Rybářské ulici

Zámecká věž (jako papírový model, že?)

Ulice Široká (v pozadí se tyčí hrad)

Den osmý – sobota 24. července 2010 – Na rybách u Kaplice a na trzích v Holašovicích

Jelikož opět pršelo, žádný fyzický výkon se od nás nemohl očekávat. Dopoledne nás Duškovi vzali ke Kaplici na ryby. Měli jsme si chytnout pstruhy na večeři, ale jelikož pršelo a blížilo se poledne, ryby nebraly. Z nás nerybářů chytila rybku akorát Mari.

Po obědě (výborná domácí svíčková) jsme nasedli do aut a jeli do Holašovic (známé dědiny patřící do UNESCO), kde se konaly selské slavnosti. Vstupné 80 Kč, hromada krásných stánků a folklorní hudba k tomu. Škoda jen, že občas pršelo a celá náves byla zaskládaná stánky, takže jsem neudělala ani jednu fotku. Ale můžete se pokochat spoustou fotek na netu.

Samozřejmě, že jsme se jenom nedívali, ale i nakupovali – klobouky, proutěný košík, kabelku, prostírání, nádobu na olej, hrnky, misky z keramiky i ze dřeva.... a ještě by se utrácet dalo...
Až jsme se vrátili, čekali na nás pečení pstroužci nadívaní rajčaty, cibulkou a slaninou s brambůrkama. No mňam. Velká pochvala panu kuchaři Ondrovi.

Den devátý – neděle 25. července 2010 – Focení města a cesta domů

Konečně jsme se probudili do jasné modré oblohy a mohli jsme vyrazit na krátkou procházku městem. Pro zvídavé doporučuji tzv. Senzitivní mapu Českého Krumlova, kde se dozvíte historii snad každého domu ve městě.

Na hradě jsme vylezli na věž a hned se nám město nezdálo tak velké... ale výhled odtud je vážně impozantní a stojí za to.

Výhled z věže na hrad-zámek (vpravo při vsupu do hradu je již zmiňovaný příkop s medvídky, v dálce kopec vypínající se nad krajinou je Kleť)

Výhled z věže na druhou stranu na město.

vlevo: Opět pohled z věže ještě na další kostel.
vpravo: Střechy v centru z hradu.

Zámecká zahrada (napřed tahle francouzská a za známým divadlem s otočným hledištěm pokračuje už anglický park zakončený jezírkem se spoustou leknínů.

Krumlov je plný domků roztodivných tvarů

Krumlov je také plný vodáků.

Po dezertu u Dušků (hostili nás opravdu královsky), jsme se vydali na cestu. Čekali nás Třeboň, Jindřichův Hradec a Telč.

Poslední zastávka a pohled na střed Českého Krumlova.

Jak jsme se blížili na východ, počasí se zhoršovalo a byla větší a větší zima a tak ani fotky za moc nestojí, ale aspoň na důkaz, že jsme tam byli... Další zvláštností bylo, že čím více jsme jeli na východ, ubývalo i lidí. Ve Slavonicích jich bylo docela dost, v Třeboni i přes špatné počasí také, Jindřichův Hradec byl kolem šesté hodiny poloprázdný a v Telči v osm to už také moc nežilo. My jsme byli ještě zvyklí z Krumlova, že i ve dvě v noci to ve městě žilo a přes den jsme se museli prodírat zástupy turistů (o Rakušáky, Němce, Nizozemce, Angličany a Asiaty nebylo nouze.

Zámek v Třeboni (opět málem pršelo)

Zámek v Jindřichově Hradci

Náměstí v Telči

Program byl docela nabitý, takže na odpočinek či chvíle volna nebyl čas. I tak jsem nad příspěvkem na blog seděla 4 hodiny a vůbec nejsem spokojená. Chybí mi zkrátka ta správná spisovatelská slina, ale zase to chci dopsat, dokud jsem ještě jakž takž plná dojmů. Možná bych toho napsala víc, kdybych si vedla deníček (podobně jako minulou dovolenou v Horehronie.

Jinak zmíněná města už většinou trochu znám – hrad Cornštejn znám jako svoje boty (několikrát jsem na něm spala), Slavonice jsem navštívila asi před 12, 13 lety, v Třeboni jsem byla taky někdy tehdy. Jen Jindřichův Hradec jsem viděla poprvé. Vltavu jsme jeli ve třeťáku na gymplu se školou a na Lipně, jsem byla před 3 roky.

Ale pořád je co objevovat, a proto se těším, že se do Krumlova zase brzo vrátíme.