sobota 8. července 2023

Rakousko 2023 :: 3. den :: Hinterstoder a okolí

Unaveným nohám musíme dát trochu odpočinku. A nejlépe někde mimo slunce a vedro.

Ráno jsme se hrabali ze stanu jako stařci. Kolena, stehna, zadek. Nejsme vůbec zvyklí. A jelikož dnes už měly teploty šplhat ke třicítce i tu v 600 m.n.m. a slunce se za mraky taky nemá moc schovávat, museli jsme schovávací taktiku zvolit my. A chládek bývá u vody, o kterou v Alpách zatím není nouze.

Tak si prohlédneme Totes Gebirge, na které jsme shlíželi včera z Warschenecku, trochu zespodu.

Klikatá cesta s mnoha výhledy nás dovedla až do údolí Stodertal, k obci Hinterstoder (ještě tu mají Mitterstoder a Vorderstoder, přes ty jsme jeli), které je taktéž oblíbeným zimním střediskem (podobně jako včera Wurzeralm). A i v létě tu je rušno, i když obrovská parkoviště u lanovky jsou v podstatě prázdná. Kolik tu musí být lidí v zimě?

Nejdříve jsme se vydali kousek po proudu údolím řeky Steyr, zastavili jsme na malém parkovišti nad údolím a vydali se dolů k vodě.

Řeka Steyr. I když jen tak 15–20 km od pramene, tekla opravdu slušným proudem.

Samozřejmě nechybí působivé vodopády

Pohled na vodopády shora

Vyhlídka u vodopádů. Byl tu opravdu rachot.

Kousek jsme se prošli proti proudu a pak spočinuli na malé "plážičce" kousek pod vodopádem. Nádherná modrá čistá voda byla samozřejmě neskutečně ledová a valila mocným proudem. Dobré důvody, proč se tu rozhodně nekoupat. Stačil si na pár sekund svlažit kotníky a bolest vás donutila rychle vodu opustit. Ale chládek tu byl parádní, až zima.

Svačíme a nemůžeme se vynadívat

Krásné vlnky působily až hypnotizačně. Nemohla jsem od nich odtrhnout zrak.

Kameny u vody jsou pokryté nejrůznějšími lišejníky. A mokré i metr nad hladinou vody.

Po obědě jsme vyrazili zase kousek po proudu.

Už to zase začíná :) Prstnatec Fuchsův, vysvytuje se v několika barevných variacích - tentokrát slabě růžový a skoro bez kresby.

Nad cestou se tyčila další vrstva horniny - náplavy, které sem kdysi řeka nanosila. Nebudí zrovna zdání stability...

Parazitická záraza. Rostla všude

Jarmanka větší

Řeka Steyr na trochu "klidnějším" úseku

Aspoň nějaké zvířátko :) - okáč strdivkovitý

Až jsme se dostatečně nabažili chladu, vyrazili jsme zpět k autu a přesunuli se tentokrát nad Hinterstoder podívat se na vyhlášené jezero Schiederweiher a projít se trochu po rovném údolí a kochat se kopci nad námi.

Rakušáci umí opravit staré domy decentně.

Tu je. Jezero a nad ním se tyčící Totes Gebirge - velká dvojka: Spitzmauer a za vrbou se schovává Grosser Priel.

Tak tento zubatý nižší vrchol v popředí se jmenuje Ostrawitz (1823 m.n.m.). Kde k tomu přišel?

Jezero Schiederweiher je evidentně umělé. Teče přes něj jen část řeky Krumme Steyr. Není moc hluboké a část je zarostlá rákosím. Což vyhovuje určitě kačenám. Jednu bandu s mladými jsme na vodě viděli. Kolem vede příjemná cesta, na každém rohu lavička, takže na kochání prostoru dost.

Však lidí tu chodilo poměrně dost. Když jsme se vraceli potkávali jsme i docela dost muslimů (nejen arabských, ale i z jihovýchodní Asie) s piknikovými koši.

Spitzmauer. Odsud vypadá hrozivě, ale už včera jsme viděli, že zezadu se na něj dá vystoupat rozhodně pohodlněji.

Cesta údolím je nenáročná, v podstatě po rovině. Zvedat se začne až pod kopci. My se drželi na rovině a před pálícím sluncem jsme se zanořili do lesíku.

A hned u cesty bradáček vejčitý.

A taky nějaký kruštík

Občasné výhledy. Zde Grosser Priel, nejvyšší vrchol Totes Gebirge. Červený kříž na vrcholu byl vidět i okem.

Další spočinutí u vody. Tahle teče rozhodně klidněji. Ale studená je taky.

Odkvetlý pryšec

Nádherně čistá voda jemně žluňkala.

Naše cesta orchidejovým lesíkem pokračuje - okrotice červená se svými velkými květy

I tu nesmím zapomenou na prstnatec Fuchsův. Rostl na každém kroku.

Z lesíka jsme vyšli zase na slunce. Ale aspoň jsme se mohli kochat výhledy

Když už se nepasou krávy, tak aspoň koně

Skály všude

I tu rostla pětiprstka. A ještě nějaké orchideje jsem viděla u koňů ve výběhu. Ale tam jsem je zkoumat nešla :)

Člověk by se tu mohl procházet pořád

Tu kruštík bahenní s mravenci

Slunce se za odpoledne na obloze otočilo a z vrcholů Totes Gebirge zbyly jen stíny.

Památník nějakému pánovi vytvořený ze zajímavého kamene...

Vracíme se do kempu. A na loukách se pilně pracuje (jak jsme si ostatně tuto noc užili rachotu i v okolí kempu). V dáli jsou hory v okolí masivu Warschenecku. Ten se nám ukázal jen na chvíli.

Celková bilance:

• autem cca 40 km
  • pěšky tak 2 + 6 km, převýšení díkybohu dnes veškeré žádné :)
  • 6 druhů orchidejí (4 jiné než včera)