pondělí 30. prosince 2019

Na skok do Orlických hor

Malá ochutnávka malebného podhůří

Už jsme pozvání dostali několikrát, ale konečně teď to vyšlo. Sice jen na jednu noc, ale aspoň se máme zase na co těšit.

V neděli jsme naložili do kamen a vyrazili směr Polička-Litomyšl-Ústí nad Orlicí. Úkolem bylo sehnat po cestě chleba (což, i když byla neděle, zase nebyl takový problém) a sněhové řetězy na auto (což už problém byl). Ani v Albertovi, ani v Kauflandu, ani v Tescu a ani na třech benzínkách v podhůří Orlických hor nekoupíte řetězy. Navíc v zimě! Asi jsme přišli pozdě...

Za Rychnovem nad Kněžnou jsme začali vytrvale stoupat po úzké, stále více zasněžené silničce lemovanou javorovou alejí.

Až k opuštěné chatě, která stojí na místě původní staré chalupy, kdysi s výhledem na údolí Kněžné, dnes v skrytu mladých smrků. Bez vody, bez elektriky, se starou pecí a kadibudkou :).

Výhled na obzor

Není nad to jen otevřít dveře a brát dřevo do kamen...

Ideální svah na bobování. Jen toho sněhu...

Krátce jsme se posilnili a vyrazili na malou obhlídku okolí, než zapadne slunce.

Husté staré javorové aleje se tu táhnou všude.

A cesta klouže...

A právě, že tenká vrstvička sněhu pěkně klouzala. My jsme měli nové zimní pneumatiky, takže auto celkem sedělo, ale Martin dobře věděl, proč chtěl koupit řetězy. Když v jednom kopci zůstal viset, hodil se i náš kyblík popela, který jsme prozíravě spolu s lopatou na chalupě přibalili. Přece jen, hory netřeba podceňovat. A tak jsme se radši vrátili.

Malá procházka lesem údolím Kněžné

A domů se západem slunce.

Jako v pohádce

I na malý ohňostroj došlo, prskavky a krásná hvězdná obloha, která se postupně zatáhla mraky.

Původně jsme měli z noci obavy, že v místnosti pod střechou, vytápěnou jen komínem, nám bude zima, ale nakonec tam bylo příjemně. Až na moje noční dobrodružství, kdy mě bolest břicha a křeče dvakrát během noci vyhnaly do kadibudky. Hygiena ve sněhu ve tři ráno je vážně zážitek! Asi jsem k těm bramborám neměla kombinovat domácí kysanou zeleninu (zelí, cibule, mrkva, křen) a s domácím kefírem :)

Ale alespoň jsem při čekání na spánek přečetla krátkou povídku od Johna Muira Stickeen (odkaz je na elektronickou knihu v angličtině) pojednávající o jeho výpravě se psem ne moc přívětivým počasím skrz přímořský ledovec na Aljašce. Kam se hrabe moje noční dobrodružství. Můžu říct, že Muir byl opravdu blázen, když se vydal v nestálém počasí skrz neznámý, několik mil široký ledovec, plný zrádných trhlin, tam a zpátky. Sám, jen se psem (který ani nebyl jeho), s trochou chleba a sekerou, v 19. století. Byl to opravdový dobrodruh.

Spala jsem do devíti, ráno už mi bylo dobře. V deset jsme snídali a jelikož jsme museli v jednu odjíždět, stihli jsme jen krátkou vycházku po nedalekém Kačerově.

Ráno u chaty.

Pozdně barokní, spíše už klasicistní kostel sv. Kateřiny v Kačerově. Původně na jeho místě stával dřevěný.

První osídlení se datuje až do 15. století. Postupně tu vyrostla sklářská dílna, která se přeměnila v rychtu a Kačerov v zemědělskou osadu. Do 17. století byl Kačerov českou vesnicí, ale po Bílé hoře začala postupná přeměna a příliv německého obyvatelstva. Těžili tu dřevo pro Kutnou Horu. Až v podstatě převládli.

Lidé se tu živili zemědělstvím, tkalcovstvím, těžbou dřeva, lepením lubových krabiček apod.

Na konci 19. století tu bylo kolem 100 domů s 524 obyvateli. V meziválečném období jejich počet klesal a odliv obyvatel završil odsun Němců po 2. světové válce. Snahy o znovuosídlení, podobně jako v jiných odlehlých částech Sudet, nedopadly úspěšně. Dvě třetiny budov byly postupně zbourány. Nyní už tu potkáte jen chalupáře.

Kostel sv. Kateřiny, za ním prosvítá budova Volkschule, kam chodilo v 19. století až 90 dětí. Kostel má novou střechu.

Staré chalupy spodní části Kačerova

U potoka

Když jsme odjížděli, zasvítilo nám slunko i na hřeben - Velká Deštná.

Jedeme domů. S každým kilometrem ubývalo sněhu.

Na chalupu jsme se vrátili ve tři, většina sněhu, na rozdíl od Orlických hor, roztála. V baráku zpátky dvanáct stupňů. Akorát jsme stihli rozdělat oheň v kamnech a v krbu a o půl čtvrté dorazili "Blaváci". Načasování jak má být.

Krásný západ slunce. Z okna.