čtvrtek 23. srpna 2018

Novohradské hory 2018 :: 6. a 7. den – Žumberk, Nové Hrady, Kaplice

odpočinkový den plný bouřek a cesta do Českého Krumlova

Ráno jsme nikam nespěchali. Nechtělo se nám. Okolní rodinky už na kolách opustily své stany a obytné vozy a my jen vytáhli deku, četli si a nebo dospávali. I odpočinek je třeba.

Jelikož předpověď na dnes nebyla moc jistá, chodila jsem kontrolovat stav oblohy.

Odpočinek v poloprázdném kempu. Za mnou už je pastvina a výhled na vzdálené kopce. Náš modrý stan a bílé rozglábené auto vpravo.

Stav oblohy nad Novohradskými horami v jedenáct hodin...

...a přesně o hodinu později, doprovázeno výraznou zvukovou kulisou.

Mandelstein. Mohli jsme to tam vzít pěšky přímo z kempu.

Nakonec jsme se pobalili a vyrazili autem do Žumberka. Nejprve jsme se zastavili na oběd do místní restaurace a pochutnali si na vynikajícím pstruhovi. Bouřky se honily všude kolem, ale nám se vyhýbaly.

V Žumberku stojí jedna z nejzachovalejších středověkých tvrzí, původně se šesti baštami a hradební zdí, které však byly dostavěny na počátku 17. století. Nachází se tu taktéž kostel s jádrem ze 14. století s pozdně gotickými freskami.

Jedna z bašt

Ochrana šindlů

Kostel v Žumberku

Vodní nádrž kolem tvrze byla znovuobnovena v roce 1998.

Renesanční pevnost

Na hrází Žárského rybníka

Panorama Novohradských hor od Žárského rybníka - zleva Vysoká (1034), Kraví hory (953), Kuní hora (925 m.n.m.). Žárský rybník leží přibližně 520 m.n.m.

Blížíme se k Novým Hradům. Musím vyzdvihnout, že všude v Novohradských horách se pasou krávy. Polí je tu méně než pastvin. Z toho by se mohli poučit na Vysočině a vyhnat krávy z kravínu taky na vzduch...

A protože Marek zatoužil po troše dějin, rozhodli jsme se navštívit i hrad v Nových Hradech a interiér Zevlova mlýna (o návštěvě se zmiňuji zde).

V noci na pátek trochu zapršelo. Hned ráno jsem se tedy pustila do utírání stanu, aby rychleji uschnul a my ho mohli sbalit. Nadešel totiž čas našeho odjezdu. Samozřejmě, jakmile byl stan už skoro suchý, rozpršelo se znova... :)

Kolem desáté, když už se naše balení schylovalo ke konci, jsme pro kontrolu zavolali Edovi, kde se nachází na cestě z Bratislavy do Českého Krumlova. Odpověď, že právě projíždí Gmündem nás mírně zaskočila. A tak jsme zrychlili tempo a vyrazili klukům do Nových Hradů naproti.

Ranní obloha slibovala konec veder.

Ukázali jsme Edovi a Shellymu Nové Hrady, sedli si na kávičku a pokračovali v cestě do Českého Krumlova, našim kamarádům na svatbu.

Někde se k bouřkám teprve schylovalo

Abychom do předsvatebních chystaček nedorazili hladoví, zastavili jsme se v Kaplici na oběd.

Město stálo na významné stezce mezi Českými zeměmi a Dolním Rakouskem a přepravovala se tudy hlavně sůl putující ze Solné Komory.

Kamenná kašna z poloviny 17. století. Za ním dům se sgrafity z počátku 17. století.

Bývalý panský pivovar

Původně gotický kostel

U Jarky a Ivana jsme chvilku spočinuli a pustili se do pomoci s přípravami. Jelikož svatbu plánovali malou a vše si chystali sami, každá ruka se hodila. Kluci šli stavět stany, já Jarce pomohla v kuchyni chystat dobroty na zítra a hlavně, vyspali jsme se po týdnu v regulérní posteli, ve voňavých peřinách perfektního penzionu U svatého Petra.

Večerní zdobení na zítřejší párty.