pátek 29. srpna 2014

Rakousko 2014 :: 6. den :: Liechtensteinklamm

Po včerejším rozjímacím dni jsme "zatoužili" po nějaké masovce a vydali jsme se do prý nejužší a nejhlubší soutěsky v Rakousku.

Ráno bylo zase zamlžené, ale nepršelo. To bylo hlavní.
Pobalili jsme se a vyrazili podél řeky Salzach, která tekla kousek za kempem. A kolem řeky po cyklostezce jsme to měli do Liechtensteinklamm asi 4 km pohodlné chůze. Můj poslední den antibiotik.

Řeka Salzach - vzdutí jedné z mnoha vodních elektráren, které využívají spád řeky. Na poměrně malém úseku jich tu mají dost. To se jim to potom mluví o obnovitelných zdrojích energie...

Po cyklostezce jsme potkávali nejen cyklisty (často v plné polní - vede tudy Tauernradweg, cyklostezka vedoucí podél řeky Salzach od Krimmelských vodopádů až po soutok s řekou Inn) nebo běžce (mají tu pro ně různé okruhy podle délky) a turisty, kteří tudy chodí asi hlavně do Liechtensteinklamm.

Kousek pod městem St. Johann im Pongau myslí i na zdraví lidí - před běháním si tu můžete zacvičit u řeky a protáhnout si svaly.

Řeka Salzach - vpravo, řeka Grossarlbach vytékající z nedaleké Liechtensteinklamm. A na břehu spousta krásných oblázků všech možných hornin - hlavně tedy žuly, křemene a břidlice.

Trocha geologie. Břidlice šla mezi prsty rozdrtit skoro na prach.

Jak jsme se přibližovali k soutěsce, provoz houstl. Všude auta (parkování je tu zadarmo) a proudy lidí. Skoro jako v Hallstattu.

Liechtensteinklamm je mezi turisty opravdu oblíbená a vyplatí se sem asi jít spíš hned ráno nebo až večer, popřípadě jindy, než v hlavní sezóně...

Soutěska - první kontakt

Pro turisty všecko

Voda se vařila ve spoustě kotlů

Úzká a hluboká

Nahoře nad roklí vede i silnice, která pokračuje dál údolím, když už není tak strmé.

Nejužší a nejhlubší místo. Ledová tříšť skoro všude

Zvuková kulisa rachotu přes kterého nebylo slyšet slova bohužel fotkou přenést nejde.

A v tomto randálu sem někteří návštěvníci vedli i psy. Vstup se psem je povolen na vodítku a s košíkem, ale většina psů, které jsme potkali, se zrovna netvářili, že by se jim výlet soutěskou se řvoucí vodou líbil. Vypadali spíš dost vystrašeně.

Světla sem proniká opravdu málo. Vlevo uprostřed světla decentně osvětlovaly stezku vedoucí tunelem skrz skálu. Vpravo je vidět typické tmavé kameny, takto tmavý je tu písek. Úplný opak světlých vápenců v nedaleké Solné Komoře.

Pro měřítko použijte dole kládu vzrostlého stromu, ohlazenou proudem jako sirku.

Na konci zpřístupněné části soutěsky vodopád.

Chvilku jsme se pokochali a vyrazili zase zpět.

Tohle mít tak v obýváku...

Vracíme se zpátky - kaskády.

Pohled po proudu z mostku v nejužší části

Pohled pod mostek proti proudu

Dolní část se najednou zdála neuvěřitelně prosvětlená.

A jelikož jsme si nevzali ani moc svačiny, bez zdržování jsme se vraceli domů do kempu.

Při cestě zpátky se nám ukázalo i pohoří Hochkönig. Abysme věřili, že tam opravdu je.

Krajina údolí Salzach těsně pod St. Johann im Pongau. Někde vlevo nahoře na konci svahu je v lesích ukryt klášter betlémských mnišek.

Byli jsme ubytovaní v kempu Kastenhof na jižním okraji St. Johann. Kemp především pro karavanisty (jak už v Rakousku bývá zvykem), pro stany jen malý plácek s dětským hřištěm a starými jabloněmi. Byl tu i malý zahradní domek se stolem a lavicemi, takže jsme se měli kam uchýlit, když nám prselo. A to většinou večer začalo. Umývárky, záchody a sprchy nové, velkorysé (sprcha za euro teče asi 5 minut, ale dalo se využít pro opláchnutí i sprchových kójí s umyvadlem a bidetem zadarmo). V suterénu i místnost s internetem (ale lepší bylo využívat wifi v telefonu, protože počítač byl neskutečně starý a pomalý), televizí a posezením jako v obýváku. A cena za 4 lidi auto a velký stan jako minule - 35 euro za noc.
Nevýhodou místního kraje jsou úzká údolí, kde jsou soustředěny všechny silnice a železnice. A když chcete rovný plac na kemp, jinde než v údolí to nejde. Takže i když jsme byli v kempu, který ležel na opačné straně řeky než všechny důležité tepny regionu, ruch byl docela slyšet.

_____________________________________________________________________________________