čtvrtek 18. listopadu 2010

Vápenná s dalekými rozhledy 13.11.2010

...kterak jsme se krásné viditelnosti rozhodli využíti a nová zákoutí Malých Karpat až do tmy zkoumali...

Podlaha už se nachází v bodě, kdy chvilku počká a tak jsme konečně vyrazili na delší výlet.

Do Plaveckého Podhradie, kde byl start, jsme museli přejet autem přes Babu. Vstávali jsme už v sedm...

Čurpauza pod Vysokou

Směle jsme si stanovili, že z Plaveckého Podhradie vyrážíme v devět. Chvilku jsme sice čekali na Sabinu, ale v teple a na příjemném ranním sluníčku bysme čekali možná i celý den. Bylo jako na jaře.

Plavecké Podhradie

V mapě jsme si našli takové pěkné malé údolíčko pod hřebenem Vápenné – Čertova dolina – a rozhodli se to vzít nahoru tudy. Kus jsme šli po žluté, další kus po loukách s výhledy na cementárku v Rohožníku, za kterou se v dálce zdvíhaly Alpy, ale i na Pálavu i s Mikulovským zámkem.

Zmiňovaný výhled na Mikulovský zámek, i kaplička na kopci jde vidět (370 mm ohnisko na EVF je mé maximum). Mikulov je odsud vzdušnou čarou 60 km.

Čertova dolina je z jedné strany ohraničena nízkým skalnatým hřebenem s holým vrchem. Za tímto hřebínkem se rozkládají louky a poté pole a borovicové lesy rovného Záhoria (nevím zas, jestli to dobře skloňuju..) a druhou stranu údolí tvoří obrovský hřeben Vápenné, který se zdvíhá od spodu Čertovy doliny 450 metrů převýšení (asi na 1 km).

Spodek Čertovy doliny – vlevo prosvítá malý hřebínek, svah vpravo stoupá na Vápennou.

Hřeben nad Čertovou dolinou, kopec uprostřed je Pohanská – hradisko nad Plaveckým Podhradím.

Jedna z mnoha skalek na hřebeni nad Čertovou dolinou. Vzadu na pozadí je zdvíhající se hřeben Vápenné (rozhodně ne celý...).

Na konci hřebene jsme se napojili znovu na žlutou značku a vydali jsme se na vyčerpávající cestu vzhůru. Z cesty si moc nepamatuju.. hlavně zem, kterou před sebou člověk neustále viděl. Nahodila jsem tempo, pravidelný rytmus dýchání a šlo se mi kupodivu docela dobře. A jelikož bylo poměrně vedro, byla jsem nahoře pěkně zpocená.

Poté, co jsme trochu vychladli, přioblékli jsme se a vyrazili nahoru na hřeben (752 m.n.m.), odkud jsme se kochali výhledy na Malé Karpaty z druhé strany, než běžně známe.

Malé Karpaty – pod námi převážně Zvernica – obzor pak tvoří hřeben Velké Homoly, Skalnaté a dalších vrchů. Jediným výrazným vrcholem je Vysoká. A vpravo, za Malými Karpatami jako modrá linka na obzoru se tyčí podhůří Alp.

Zde, za nížinou Moravy a Dunaje se tyčí nejvyšší vrchol Dolních Rakous – Schneeberg s nadmořskou výškou 2075 m.n.m. a vzdáleností od Vápenné asi 130 km.

Pohled na severovýchod už nebyl tak čistý. V údolí Váhu kouří Jaslovské Bohunice a z inverze vylézají vršky Inovce a Tribeče.

Pohled na severozápad – pod stromama je Plavecké Podhradie, kopec je Pohanská a rovinaté Záhorie se táhne až na Moravu – byly vidět i Chřiby.

Další výhled – tentokrát skoro na východ s trochou přímého sluníčka – jinak bylo většinou schované za řídké vysoké mraky

Po poněkud zdlouhavém hřebeni Vápenné, jsme chvilku spočinuli na lavečce na rozcestí Uhliská a vydali se opět po hřebeni dalšího kopce Klokoč (661 m.n.m.). Tento hřeben není tak skalnatý, spíše zakulacený, plný louček a osamělých stromů – spíše to charakterem připomíná pastviny. A na loukách všude roste divizna...

Po cestě na Klokoč skrz dokonale rovný navátý koberec tkaný z bukového listí...

Obrázek jak z Cesty do pravěku... Slunce se už se pomalu klonilo k západu – siluety kopců prokresluje Vysoká (vlevo), Vápenná (vpravo) a v pozadí hřeben Alp. V popředí "přesličky" z uschlých divizen...

A nyní trocha těch roztodivných stromů...

Na Amonově louce jsme si našli ohniště, rozdělali ohýnek, uvařili osvědčenou polívku s kuskusem, pozorovali jsme západ slunce a dokonce nás na černém naleštěném džípu přijel navštívit člen lesní stráže – poľovník, s upozorněním, že oheň je zakázáno v lese rozdělávat s upozorněním, že příště to bude pokuta... Myslím, že ho to štvalo víc vzhledem k tomu, že na okraji Amonovy louky mají lesáci hezký posed a nejspíš se těšil, jak si dnes na něco počíhá a už měl starost, že my mu tu budeme plašit jeho cíle... Nicméně jsme záhy oheň zahasili vodou z nedaleké studničky a jelikož už slunce zapadlo a zvedal se vítr, vyrazili jsme na cestu dolů.

Přicházíme na Amonovu lúku – za stromama Vápenná...

Vlevo: Buková monokulturka
Vpravo: Amonova lúka

Západ slunce na Amonově louce...

... a v bukové monokultuře...

Ještě nás čekal sestup přes skalnatý hřeben Báborská, ale ten už jsme absolvovali ve tmě...

Západ nad Báborskou – hodně foukalo, což vytvářelo hodně zvláštní atmosféru...

Vlevo: Byla už vážně tma, jen měsíc nám svítil na cestu...
Vpravo: Pohled zpět na trochu delší čas aneb impresionistické foto...

Celá tahle cesta zpět měla vůbec zvlášní atmosféru. Vítr foukal opravdu silně, že jsme při některých poryvech měli problém s chůzí, v korunách stromů to hučelo, avšak vítr byl teplý... nezvykle teplý vítr. Hodnou chvíli jsme stáli na vyhlídce na Báborské a pozorovali tmavnoucí západ slunce, zbytky hřebenu Alp, který ještě vyčuhoval nad oparem, mohutný hřeben Vápenné, vpravo i vrchol Pohanská a zříceninu Plaveckého hradu. A spolu s tím větrem, který nám ukazoval mohutnou sílu přírody to byl opravdu zvláštní okamžik.

On byl celkově teplý den (takových 15-18 °C bylo určitě), ale byl teplý i večer. Vraceli jsme se už potmě, bez baterky víceméně neznámým terénem, ale pod námi už svítilo Plavecké Podhradie.

Z hřebene Báborské jsme to vzali dolů přes louky zpátky k autu. Byla jsem tak rozejitá, že bych tímto teplým příjemným večerem šla klidně ještě deset kilometrů. Atmosférou mi dnešní den a hlavně večer spíš připomínal duben než listopad...

Tady jen pro dokreslení výškový profil trasy – celkem 14 km ale s pěkným převýšením...

Jelikož nám (asi vlivem větru :)) vyschlo v krku, rozhodli jsme se navštívit zdejší hospodu a dát si něco na uhašení žízně. Jakmile jsme otevřeli dveře, snesla se k nám vlna bujarého veselí z vedlejší místnosti. V sále, který přiléhal k místnosti s výčepem sedělo plno lidí a za zvuků harmoniky a kytary vyzpěvovali Stánky, Parta z ranče Y, Zlatokop Tom a podobné staré provařené fláky. Všem bylo od prvního pohledu mezi 40-60 a náramně si to užívali. My jsme si dali jen na rychlo limču a pivo a čaj, poslechli si pár písniček, nasáli atmosféru a zase jsme šli. Venku stál autobus se značkou olomouckého kraje... nějací turisti si udělali výlet a náležitě ho zapíjejí v hospodě... tak to má být :)

Jen takový dodatek: za jedno nealkoholické pivo, jednu 0,5 litrovou točenou malinovku a jeden čaj jsme zaplatili 1,70 euro. Ceny vskutku lidové...