pondělí 20. prosince 2010

Bitva Tří císařů u Slavkova 4.12.2010

...aneb bitva s počasím hodícím se spíše na tažení do Ruska...

Tento víkend byl mezinárodní. Dělali jsme průvodce 3 studentům Erasmu z Francie, kteří studují v Praze a sem vyrazili na víkend. Povláčeli jsme je po všech možných koutech Brna a v sobotu využili trochu společné historie návštěvou 205. výročí bitvy Tří císařů u Slavkova – konkrétně jsme tedy jeli do Tvarožné, kde se rekonstrukce bitvy v sobotní odpoledne odehrávala...

Jelikož meteorologové slibovali velké mrazy, oblékli jsme na sebe, co šlo. Já na sobě měla tenké klimatexové triko s dlouhým rukávem, normální triko, na tom klimatexový rolák, na tom fleecovou mikinu, na ní svetr a na svetru zimní kabát. A pravda, na tělo mi zima nebyla, ale horší byly moje boty, které i když mají zevnitř ovečku, promrzly téměř okamžitě... Do jedné termosky teplou medovinu, do druhé čaj a mohli jsme vyrazit.

Lidí tam bylo sice dost, ale našli jsme si libové místečko, takže jsme celou bitvu měli jako na dlani. Šlo jen o část celé bitvy a ukázka trvala asi 1,5 hodiny. Sice svítilo sluníčko, ale jak jsme se dozvěděli, nejtepleji mohlo být tak -9 °C. Ale spíš tak -12 °C a míň... Člověk se pak nedivil, že v bitvě nebyli žádní mrtví – kdo by chtěl hodinu ležet v takové kose ve sněhu?

Jinak celkem se bitvy zúčastnilo 1 200 vojáků, 80 koňů a 20 děl. Docela jsem se ran z děl bála (po zkušenostech z ukázky ze slavnosti na počest narozenin Napoleona letos v srpnu), ale jelikož se celá bitva odehrávala pod Santonem na velkém prostranství, zvuk měl kudy unikat a proto rány nebyly tak intenzivní, jako v uzavřené zámecké zahradě ve Slavkově.

A dokonce mi ani nezamrzl foťák ani baterky, takže jsem i fotila. A co se týče fotek – trochu nezvyk u mě – na všech jsou lidi a jsou horizontální.:)

Přímo pod námi po cestě na bitvu pochodovaly zástupy vojáků.



Vlevo: Rakouská jízda
Vpravo: Opuštěný francouzský voják mířící na ně svým kanónem :)




Zuřící bitva – dole pod diváky byli rakouští vojáci. Francouzi jsou sešikovaní v dlouhé řadě vpravo.


Kanóny

Bitva končila se zapadajícím sluncem.




Bylo docela těžké identifikovat jednotlivé armády, jelikož každá měla několik druhů uniforem, takže radši nepíšu u fotek, kdo byl kdo.

Ale přežili jsme i takové mrazy, vojáci taky a z koní se jenom kouřilo...

A kdybyste chtěli vědět, jak to dopadlo, tak vyhrál Napoleon, nečekaně :) Ani jsem ho nestihla vyfotit, podobných malých důležitých v podobné čapce se tam promenádovalo za celou dobu víc...

Žádné komentáře:

Okomentovat