úterý 30. června 2009

Pod Nízkými Tatrami 21.-28.6.2009

Jen málokdo si dokáže vybrat tak krásné počasí na dovolenou jako my... aneb spoznávání částí Slovenska jako je Horehronie, Muráňská planina a Gemer.

Původně jsem všem ohlašovala, že jedeme na dovolenou do Nízkých Tater. Do Horehronie... vlatně ano, jeli jsme, ale hřeben Nízkých Tater se nám za celý týden mockrát neukázal.

21. června 2009 – Neděle

Po 300 kilometrové cestě jsme po osmé hodně večer dorazili na místo. Po cestě naštěstí nepršelo, jen vrcholky Nízkých Tater se nám schovávaly v mracích. Při průjezdu dědinami byli vidět hlavně zástupci věhlasné menšiny, které je spíše většina... Konečně jsme vjeli do Závadky nad Hronom, místa, kde jsme měli strávit nadcházející týden. Nikde jsme neviděli žádné spoluobčany, samé hezké upravené dřevěnice a staré domy, ale jak jsme se později dozvěděli, jejich tu daleko víc, než kdekoli v ostatních okolních dědinách. Naštěstí ještě nejsou moc oprsklí, do místního šenku nesmí a naše část dědiny byla klidná. 

Podle návodu jsme lehce našli náš cíl. Markův kamarád z vysoké, Peťo, nás už čekal. Provedl nás po chaloupce (všech 2 místnostech), ukázal kůlnu, kadibudku a vodu na druhém konci udržované zahrádky. Chalupa je stará, po rodičích jeho tchýně, dostavěná 12. 7. 1925 Liptákem Ambrožem (to je vyryto na jednom z trámů v místnosti). Kdysi tam prý bývala i krčma. A tak jsme dostali krátkou přednášku o místním kraji, počasí (bývá tu vždy ta nejhorší možná varianta z předpovědi – jak utěšující) a dědinách, pokecali a v deset šli Peťa vyprovodit domů. A pak rovnou do hajan. Pod okny nám šuměl potok, takže se usínalo nádherně.

Vlevo je pohled na zahradu chalupy. Foceno z gangu, což je taková dřevěná zastřešená úzká veranda – super věc když prší i svítí slunko. A perfektně se tam snídá. Na fotce vpravo je pohled na uličku v které jsme bydleli. Je to ta chalupa vzadu s autem před vraty. Vedle silničky tekl potok a vpravo nad ním se zvedal kopec s kostelem. Vzadu se tyčí Nízké Tatry. V mracích. Takhle jsme je viděli většinu doby. 



22. června 2009 – Pondělí – Tisovec, Hradová

Ráno se po obloze válely šedé mraky, které slibovaly príma den jako stvořený pro hřebenovku. Nicméně, rozhodli jsme se pro mokrou variantu – návštěvu Ochtinské aragonitové jaskyně, popřípadě výlet na Muráňský hrad. Po cestě jsme si uvědomili, že v pondělí jsou muzea a jaskyně na Slovensku zavřené, a tak jsme změnili plán a vzali to z Muráně až do Tisovce. Po návštěvě místního obchůdku s hračkami, knížkami a mapami vznešeně se zvícího Informační centrum jsme vyrazili na nádraží, jestli jede nějaký vlak do Pohronské Polhory. Je tu totiž unikátní zubačka (podobná je ještě ve Vysokých Tatrách), jelikož vlak překonává převýšení asi 300 metrů na 10 kilometrech. Celá trať z Tisovce do Pohronské Polhory má 16 km a nejvyší stoupání dosahuje až 51 promile. 

Zde si můžete něco o trati přečíst:
Vlevo je vláček a na jeho pozadí se tyčí Hradová – vrchol nad Tisovcem, kde kdysi býval hrad. A náš cíl cesty, až se vrátíme z vláčku. 


Vlak jezdí asi každé dvě hodiny a zpáteční pro dva vyjdou na 3,60 euro. Jelikož počasí bylo všelijaké, svezli jsme se hned z Polhory zpátky do Tisovce, protože na sebe vlaky čekají.

O půl čtvrté jsme vyrazili po žluté na místní kopec Hradová, který byl osídlený i v pravěku a naposledy ve 13. nebo 15. století. Ale nebyl pravděpodobně ani dostavěn.

Z horní části Tisovce jsme stoupali po žluté přes louky (sice nepršelo, ale bylo po deštěi, takže jsme měli mokré kalhoty až do půli stehen) a potom cestou, která stále do kopce traverzem přecházela několik roklinek a přes mladý lesík až do sedla. Vždy, když jsme si libovali, jak nám kalhoty vyzařovaným teplem schnou, objevil se úsek s vysokou trávou a vše začlo nanovo :).

Na fotce je jedna z mnoha zatáček ve svahu. Všude vlhko a mokro – připadali jsme si jako v pralese.


Nahoře nad mladým lesem kousek pod sedlem jsme se kochali výhledy a liliemi (vlevo – lilie cibulkonosná, vpravo – lilie zlatohlavá).


Ze sedla jen kousek do kopce byly zbytky hradeb a potom Okrouhlá skala, od které jsme se vydali po hřebeni na vrchol Hradové

Rozcestník "Pod Okrouhlou skalou" 


Vrchol Hradová nám rozcestník sliboval za 10 minut. Nicméně za jiných podmínek, než jsme měli my. Za chvíli se rozpršelo a ppřed námi se objevila cedule: "Nebezpečný úsek". My v pláštěnkách, všude mokro, déšť a vítr... A před námi úzký skalnatý hřeben a značka mizící mezi kameny. Takže s foťákem na krku, pláštěnkou po kolena a s kapucí to na klouzajícím vápenci nebylo zrovna příjemné. Naštěstí hřeben nebyl ú)plně holý a na jeho úrovni končily koruny stromů rostoucích v pekelně příkrém svahu, ale alespoň ta zeleň kolem trochu uklidňovala. Kdyby tam byly jen holé svahy, tak se asi otočím. No deset minut nám to rozhodně netrvalo – zdálo se to jako věčnost. Samozřejmě na jeho konci přestalo pršet.

O krásné výhledy na okolní kopce a údolí jsme byli vlivem šedé clony deště značně ochuzeni. Ale o to víc jsme si vychutnali hřebenovku. 

Vlevo je pohled na to, co nás čekalo. Není to moc vidět, ale značka věrně kopírovala vrchol hřebenu. Na fotce vpravo je pohled z dosaženého vrcholku zpět na absolvovaný hřeben.


Od Hradové dolů vedla naučná stezka a ještě se před námi otevíraly výhledy tentokrát už bez deště. 

Vlevo: údolí, kudy jsme jeli vlakem. Vpravo: Další dominanta Tisovce – lom s vápenkou, která okolí dodává nezaměnitelnou zvukovou kulisu. Tisovec se skrývá pod lomem za Hradovou vpravo dole. Pod lomem vlevo je vidět železniční stanice.


Sestup z hřebene byl zpočátku příkrý a poté vedl traverzem pozvolně po úzkém chodníčku s četnými lavečkami a zastávkami naučné stezky.


Dole jsme sešli rovnou na náměstí, kde jsme před Městským úřadem (budova vpravo) nechali auto.


Cestou zpět jsme to vzali přes Brezno, tedy podél železnice, kterou jsme si mohli lépe prohlédnout. Všechny mosty, serpentiny a příkrá údolí. I silnice se místy pěkně zařezává do svahu a v jednom mítě vede silnice, pod ní ve svahu železnice a dole rokle s řekou. A svahy jsou vážně prudké.

Pod tímto mostem podjíždí silnice hned dvakrát, jelikož křižuje jednu zatáčku serpentin.


V Brezně naštěstí ještě měli otevřeno v Tescu (8-22) a dorazili domů. Po koupeli v lavoře 2 litry vody (jde to) jsme šli spát, protože nás dnešní výlet pěkně zmohl. Okruh na Hradovou byl sice jen 3 hodiny a asi 8 kilometru- Ale s takovým převýšením (asi 480m) jsme si užili. Hradová má 887 m. n. m. a Tisovec asi 400.


23. června 2009 – Úterý – Telgárt, Dedinky

No, dnes jsme se dostali ven až v jednu. U šumícího potoka na čerstvém vzduchu se spí... až do desíti :) V noci se mi zdálo, že mám dělat ještě státnice, takže jsem se probudila poněkud vynervovaná – dost živé pocity... musela jsem si chvilku ráno uvědomovat, že už to mám za sebou.

Po jedné ranní bouřce (včera večer byla mimochodem taky) a vydatné snídani na gangu jsme vyrazili na bus do Telgártu prozkoumat další železniční zajímavost.

Telgárt je dědina pod úpatím Kráľovy hoľe (ano, na středním Slovensku se mluví pěkně měkce) – známý pro některé pod dřívějším názvem Švermovo. Na těchto odkazech si můžete přečíst něco o historii a okolí popřípadě se pokochat krásnými panoramaty a fotkami v galerii.

Telgárt je především známý svou železniční slučkou vystavěnou v roce 1933 kdy trať vytváří smyčku. Nejdříve vlak nadjede silnici a hned zastaví na zastávce Telgárt-penzion a odtud přímo vjede do tunelu, v které obkrouží smyčku, aby mostem překlenul údolí u zastávky a už po zemi nadjel tunel. No, dokonalá motanice. 

Vlevo viadukt nadzastávkou, vpravo vjezd ze zastávky přímo do tunelu (vzadu je vidět viadukt).


Od zastávky Vernár potom vjede do úzkého skalnatého údolí, přes Stratenou až na Dedinky a dál. Po cestě projede spoustu tunelů a mostů převážně zaseklý ve svahu občas poskytuje krásné rozhledy do údolí na svahy, skály, řeku, silnici i domy.

Zde si můžete projet i danou trať ve dvou úsecích: Červená Skala – Dobšinská ľadová jaskyňa a Dobšinská ľadová jaskyňa – Nálepkovo. Záběry jsou pořízeny z kabiny strojvůdce, takže není vidět moc do krajiny, avšak je to pohled, který v normálním vlaku neuvidíte, protože jezdí obousměrný vagon s lokomotivou dohromady, takže vidíte jen do boku. 

Nicméně než jsme se dostali k tomuto krásnému zážitku, museli jsme absolvovat trochu dobrodružství.

Když jsme přijeli do Telgártu, na návsi (taková malá zatáčka..) jsme krátce mrkli na Cestovné poriadky (vlak měl jet až ve čtyři) a rozhodli jsme se, že ty vlakové podrobně prozkoumáme na stanici Vlaková zastávka Telgárt-penzion se nachází asi 10 minut od návsi kousek za dědinou. Tenisový kurt v její blízkosti byl trošku pěstí na oko, stejně jako všudypřítomné šílené dráty. Měděné číslice na tunelu označující rok stavby (1933) byly dávno sundány – spíš než časem nenechavými spoluobčany). Jen poslední trojka zůstala, jelikož se na ni nedá dosáhnout :) Zastávka je to malebná, ale čekali jsme víc, než jen plechovou boudu s názvem stanice bez jízdního řádu. Jelikož jsme měli čas tak jsme posačili, sledovali honící se mraky a užívali si občasného sluníčka.

Nakonec jsme se vydali podívat zpět do dědiny, zda tam nejede nějaký bus. Aspoň k Dobšinské jaskyni. Po cestě jsme provedli několik zoufalých pokusů o stop, ale nikdo se nad námi neslitoval. V dědině jsme studováním jízdních řádů zjistili, že nic nejede. Jen do Vernáru a to by nám teda nepomohlo, tak jsme si v místní samoobsluze koupili nanuky a vydali se zpět na zastávku.

Pohled zády k tunelu. Jak končí nástupiště, začíná most přes silnici a Hron, který je v těchto místech opravdu malý, protože kousek od Telgártu pramení. 


Většinu doby jsme s napětím sledovali mraky a hřmění, které se na nás od Slovenského ráje nebezpečně přibližoval (fotka vlevo). Když nastal čas příjezdu vlaku, zvedl se vítr a my sledovali čas. Už měl zpoždění a na kopcích za námi byla vidět blížící se stěna deště. Už jsme cítili první kapky a chtěli se schovat do budky, když tu vlak zahoukal, objevil se v zatáčce a zastavil na zastávce. Naskočili jsme do něj a lijáku zmizeli v tunelu. Z tunelu jsme vjeli přímo do šedé clony deště (fotka vpravo – pohled do vnitřní strany oblouku), která nás provázela skoro půl cesty. Strojvůdce to pěkně fičel, aby dohnal zpoždění...


Původně jsme měli trasu naplánovanou z Dedinek pěšky k Dobšiné, ale jelikož poslední vlak zpět jel za hodinu a něco, tak bysme těch 11 kiláků nestihli. Obešli jsme tedy nádrž, sedli do hospody (opět zapršelo) a pak se vrátili na vlak.

Dědinky tak trochu připomínají nějakou švýcarskou vesničku... zdálky :)


Vlevo je pohled z hráze nádrže do kaňonu, kudy přijíždí vlak. Vede na náspu při levém ústí. V té to trase až do Stratené je v kaňonu jen vzdutí nádrže a železnice. Ani cesta se tam nevleze.
Vpravo je výhled z hráze dolů – po mostě vede silnice.


Zpáteční cesta vlakem: Úzké údolí vzdutí Dedinek.


Vlevo: Stratená a v pozadí ženoucí se mraky... kolikáté už...
Vpravo: kopec nad Telgártskou slučkou. Uprostřed snímku mírně nalevo je vidět vjezd do tunelu.
 

Nemusím ani připomínat, že po cestě pršelo a jak jsme nastoupili v Telgártu do busu, hnal se zrovna mrak, kterému jsme ujížděli až do Závadky a s prvními kapkami došli na chalupu. Poprvé se námi i ukázal hřeben Nízkých Tater, ale tentokrát zahalen do příkrovu deště. Ale aspoň jsme věděli, kde končí :)


24. června 2009 – Středa – Ochtinská aragonitová jaskyňa, Jelšava, Magnezitovce, Revúca, Muráňský hrad

Ve středu bylo opět podobné počasí. Ráno jako tradičně pršelo, tentokrát i víc než včera, proto jsme se rozhodli pro původní mokrou variantu – Ochtinskou jaskyňu. Hřeben Nízkých Tater nebyl vidět už od úpatí a při průjezdu mezi Červenou skalou a Muráněm nebyl vidět ani hrad. Ale byli jsme optimisté a doufali ve vylepšení počasí.

U Ochtinské jaskyne ještě pršelo. Koupili jsme si teda na 13. hodinu vstup (6 euro na jednoho) a čekali asi třičtvrtě hodiny. Před náma se z jeskyní vyrojil zájezd školáků, takže jsme byli rádi, že jsme přijeli tak pozdě a mohli prohlídku absolvovat v úzkém počtu asi deseti lidí.

Vchod připomíná trochu létající talíř... a ta modrá obloha se objevila po absolvování prohlídky.


Ochtinská aragonitová jaskyňa patří do UNESCO a byla objevena v roce 1954 a nachází se v ní tři generace aragonitové výzdoby. Typickou výzdobou jsou aragonity tvaru nastrouhaného zelí, plísně, nebo vypadající jako klíčky brambor či kořeny rostlin. Jsou situované na stěnách a stropech z různěbarevných mramorů zajímavých tvarů, takže celkový dojem je vážně efektní.

Zpátky jsme se zastavili v Jelšavě, jen si obejít náměstí. Zdržovalo se na něm spousta zástupců "menšiny", avšak po zastavení dvou autobusů se zastávka vylidnila.

Toto banické město má mnoho zajímavých pěkných historických budov, ovšem ve značně zdevastovaném stavu.

Zde zámek Coburgovců (rod, s kterým se setkáte v tomto regionu hocikde) s pěticípou hvězdou a raketometem či čím...


Pohled na náves plnou zajímavých domů... jen v katastrofálním stavu...



Už při cestě do jeskyně nám utkvěl v paměti obří závod u odbočky na dědinu Magnezitovce. Už ten název napovídá, že se tam těží magnezit. Jak jsme se později v Banské Štiavnici dozvěděli, je Slovensko 3. největším producentem magnezitu (uhličitan hořečnatý), který se používá například pro výrobu žáruvzdorných cihel. Před Slovenskem je akorát Turecko a Čína.



Hlavním důvodem, proč jsme zajeli do Magnezitovců, byl opuštěný viadukt a tunel. My se podívali jen na viadukt, který se nachází za dědinou na konci luk. Byla tudy naplánovaná trať spojující dvě doliny Slovenského Rudohoří – tyto smělé plány měli Němci, avšak po vojně z toho sešlo. A tak je zde k vidění viadukt i tunel, kudy nikdy nejel žádný vlak a ani tam nejsou koleje. Dopodrobna si můžete o této části trati přečíst ve čtyřdílném Putování po Gemerských spojkách.


A to už nám po cestě pěkně pražilo slunko. 

V městě Revúca jsme se zastavili na delší dobu, prošli po městě a navštívili zdejší informační středisko nacházející se v budově Prvého Slovenského gymnázia, kde nám ochotná pracovnice střediska povykládala obsáhlou minulost tohoto města a instituce. Poutavé a vyčerpávající. Dozvěděli jsme se o každém významném člověku, o rodině Reusseovců a dalších... Bylo to první gymnázium, kde se na území Uherska učilo slovensky. No, samozřejmě, že to nebylo jednoduché... 

Zde jsou další informace o celém regionu Gemer.

Budova Prvého Slovenského Gymnázia a typický zástupce starých domů ve městě.



Gotický kostel v Revúci
 

Po jídle jsme vyrazili na Muráňský hrad, ať využijeme chvilky hezkého počasí. Slunko se síce už klonilo k západu, ale taková večerní procházka má taky něco do sebe.

Nahoru jsme víceméně vyběhli – ovšem zabrat nám to dalo solidně. Při pohledu nahoru do lesa jsme viděli osvětlené stromy slunkem, jenže slunko mizelo rychleji, než my stoupali. Nahoru jsme se tedy dostali po západu slunce za Muránskou planinu

Hrad byl opravdu nedobytný – pohled na přístupovou cestu svědčí o mnohém.



Na hrad vede Muránská hradná cesta.  Hrad leží na osamoceném kopci (938 m. n. m.) vybíhajícím o 500 výškových metrů nad obec Muráň z Muránskej planiny, která leží v nadmořské výšce okolo 1200 metrů nad mořem.

Nahoře jsou na každé straně hradu krásné vyhlídky na okolní údolí a samozřejmě, na Muránskou planinu :) My si ji užili v ubývajícím světle.

Pohled do údolí – v pravém dolním okraji fotky je kousek obce Muráň a na viditelném konci doliny trochu za zatáčkou je Revúca.


Fotka ukazuje pohled na skály Poľudnice a na mlhu, válející se na Muránskej planině.


Pohled na vstup do Hrdzavej doliny (ta vzadu) a Poludnice, Suchý doľ (ta pod námi).


No a z druhé strany vyhlídky se nám konečně ukázala i Kráľova hoľa. Aspoň kousek...


Dolů jsme sešli už za tmy – vzali jsme to po asfaltce, takže se šlo dobře. Na cestu nám svítily bludičky – jakou jinou kulisu si přát na svatojánskou noc, že? :) Občas do toho zahoukala sova... no zkrátka romantika. K autu jsme přišli v deset... 


25. června 2009 – Čtvrtek – Odpočinek

... je tedy celkem logické, že další den jsme to bojkotovali. Ráno opět pršelo, potom se počasí vybralo, my si udělali oheň, pozvali Peťa s Monikou na grilovačku a začalo pršet :)


26. června 2009 – Pátek – Přechod Muráň-Závadka

Odpočatí jsme ráno v na osm vyrazili na vlak do Červené skaly, kde jsme přestoupili na autobus do Muráňa. Červená skala je taková zatáčka s pár barákama, kde je významný železniční i autobusový uzel (vlak tu teda jen projíždí, ale často i končí nebo začíná a autobusy se to rozdělují dolů na Revúcu a nahoru na Poprad – zkrátka konec údolí Hronu). Z Muráňa jsme vyrazili nahoru Hrdzavou dolinou, kudy vede asfaltka, která ovšem pořád vydatně stoupá. Muráň je asi 400 m. n. m. a sedlo Nižná Kľaková, kam jsme mířili má 1200.

Ústí Hrdzavej doliny.
 

Nicméně, opět nastal oblíbený okamžik a přestože ráno bylo hezky a svítilo sluníčko, přihnaly se mraky, udělalo se dusno a začalo pršet. 

Jeden z mnoha vodopádů Hrdzavého potoka. Všudypřítomné lopuchy jsme využívali jako pokrývky hlavy a provizorní pláštěnky.


Po hodině a půl cesta z asfaltky uhla a šplhala se neustále úbočím kopců nahoru. Nabízely se nám sice krásné výhledy na zdevastované lesy od lesáků a zasvítilo nám i sluníčko, ale ani to kopec nenarovnalo.

Po celkových třech hodinách výstupu jsme stanuli na louce v sedle Nižná Kľaková, odpočinuli si, pojedli, trochu někteří i pospali a sledovali mraky.

Vlevo – výhled Hrdzavou dolinou (tudy jsme přišli). Vpravo – výhled z útulny na sedle (pěkně ve stínu před ostrým slunkem).


Pořád se na nás něco hnalo, ale vždycky spadlo jen pár kapek a mrak se odehnal. A tak jsem mezitím fotila kytky (chrpa chlumní – Cyanus triumfettii)


Nakonec se nám tam dobře lenošilo, původně jsme to chtěli vzít ještě oklikou, abych si víc prohlídla Muránskou planinu, ale rozhodli jsme se, že to necháme na příště. Mraky se pořád honily a my se rozhodli, že radši půjdem, že za chvilku jsme stejně dole. A tak jsme se vydali na cestu a ještě jsme ani nestihli zalézt z louky pořádně do lesa a ozval se hrom až jsme nadskočili. Ještě jednou jsme kriticky zhodnotili stav oblohy a rozhodli se, že to jde bokem. Naštěstí šlo. V půlce kopce nás sice zastavil další, ještě silnější, hrom, ale nenechali jsme se zastrašit a zašli krátkou zacházkou po uzkoučkém chodníčku šplhajícím se do skal i na Skalnou branu, odkud byl krásný výhled na Malou i Veľkou Stožku. Rostl tu modřín, jalovec a vůbec to tam vypadalo moc hezky. Trochu mi to připomínalo hřeben Sokolie či Boboty na Malé Fatře. 

Maľá Stožka ze Skalné Brany.
 

Dolů jsme klesali prudce, ale poměrně rychle. Půlka šla lesem, půlka po loukách se smrčky a kytkami a občasným potůčkem... a s výhledy nahoru na Stožky.

Od poľovnické chaty jsme už šlapali jen po asfaltce (na jedné chatě zrovna pořádal kdosi nějakou akci, takže jsme po cestě potkali několik osobních aut a taky obrovské náklaďáky s dřevěnou drtí). Cesta se vinula údolím, které poskytovalo krásné výhledy, vede tudy i naučná stezka Stožky, akorát těch deset kilometrů je vážně únavných. Zvlášť po asfaltu, když máme za sebou takové stoupání a klesání. Tato dolina kolem řeky Hronec nevede tak příkře nahoru (už proto, že Závadka je asi o 200 metrů výškových výš než Muráň) a proto tu dříve byla i železnice na dopravu dřeva. 

Vlevo je pohled dolů dolinou – vpravo je pohled zase nahoru do doliny na Veľkou Stožku. Ve svahu který se vzpíná od místa fotografie je vidět holá stráň – plná vývratů.
 

Sice jde o národní park, ale slovenští lesáci si s tím hlavu nedělají a auty dojedou až klidně na hřeben, kde to řádně rozrajtujou v bahně. Olej v kalužích u lesní cesty v polovině Hrdzavej doliny není pro ně problém... O těžbě dřeva nemluvě.

V dolině se válely mlhy a čím níž jsme se dostávali, začaly se objevovat i pastviny pro ovce a posléze i ovečky samotné (za nimi je vidět hřeben Nízkých Tater)



Jedno stádečko jsme i potkali. Hnal je starý bača ve žluté pláštěnce, ovečky pěkně zvonily a jakmile jsme se dostali před ně, vyrazili za náma... zkrátka jak to stádo tupých ovcí. Bača hned zmobilizoval psy a prostým zvoláním "Predok!" vybídl jednoho z dvou psů (Border kolií) a ten v klídku doběhl za náma dopředu a zastavil ovce. S takovýma psama se musí pást jedna báseň.

Jakmile jsme vyšli z údolí, mohli jsme si v celé kráse prohlédnou hřeben Nízkých Tater. Občasný mráček se tam sice objevoval, ale přes mírný opar bylo vidět pěkně. V Závadce i v údolí kterým jsme šli evidentě pršelo. Nám se to vyhlo. Sice jsme nahoře na sedle slyšeli hřmění, ale nakonec ani kapka, tak aspoň něco.

Kráľova Hoľa opět – tentokrát pěkně nasvícená zapadajícím sluncem. Bohužel v oparu.



V sobotu jsme byli pozváni na guláš, který Peťo vařil se svými kamarády na chalupě. Opět do toho asi 2x nebo 3x zapršelo a jinak pálilo slunko, ale už jsme si pomalu zvykli. Ještě nás čekala cesta do Zvolena, kde jsme se ubytovali tam co posledně a zašli na pokec s nadšeným zaměstnancem Continentalu Johnym. V neděli jsme to na zpáteční cestě domů vzali ještě přes Bánskou Štiavnicu, ale o té píšu v dalším příspěvku.

Dovolenka to byla v krásném kraji, který ještě stojí za to prozkoumat – kromě hřebenu Nízkých Tater ještě na nás čeká Muránská planina a spousta dalších míst. Takže příště zase! Ale radši v září, kdy bude trochu stabilnější počasí, než teď :) Opravdu nebyl den, kdy bychom nezmokli. Ale nejsme přece z cukru, ne?

Žádné komentáře:

Okomentovat