pondělí 7. května 2018

Jarní Vysočina II. - Okolí Trhonic

Odpolední vycházka skrz čerstvé louky a stinné lesy.

Nebudeme to přece s kolem přehánět a tak jsme vyrazili pěšky. A spojíme příjemné s užitečným. Nakoupíme pečivo a rovnou vyrazíme na výlet v okolí Jimramova.

Po opatrném ránu (vždyť jsme na dovolené) jsme před jedenáctou vyrazili autem do Jimramova. Zaparkovali jsme před místní jednotou a já vyrazila na nákup, abych si po pár krocích uvědomila, že tu něco nehraje. Podívám se na nohy. Aha, jdu v papučích. :)

Ok, do obchodu to není až tak hrozné, ale co na výletě? Už jsem byla připravena střídat chůzi v pantoflích s bosou nohou, ale přece jen, nebydlíme tak daleko a Marek byl zrekreovaný a svolný a chtěl abych vyzkoušela jeho dárek k mým narozeninám - vyztužené "ponožky" určené pro pohodlnější a hlavně bezpečnější chůzi "na boso".

A tak po malé zajížďce zpátky jsme konečně vyrazili.

Opouštíme Moravu pouhým překročením Svratky. Nyní stojíme už v Čechách, centrum Jimramova je na Moravě.

Z Benátek kolem Trhonického potoka

Příjemný chodníček

Příjemné posezení

Cesta nás dovedla až k Trhonickému mlýnu, který byl zmiňován už v 16. století. Tohle je zbytek "pracovní" části, která po něm zůstala. Ale jinak je to technická památka, která fungovala ještě do 70. let.

Obytná část mlýna

V Trhonicích je to jedno velké stavení vedle druhého

Rok 1830, jestli jsme dobře četli na štítě. Jinak obrovitánské stavení s hromadou stodol a chlívů, tohle je jen část.

Ale našly se i staré malé dřevěnice

LP 1778. Škoda toho eternitu.

Další velké stavení

Vyšlápli jsme kousek nad dědinu, abychom se pokochali panoramaty.

Pampelišky už pomalu odkvétají

Trhonice pod námi

Barvy jara

Vpravo v dáli Lucký vrch. A pampeliškové lány z minulého víkendu vystřídaly ty ostřeji zbarvené řepkové.

Výhled směrem na Kamenici (vlevo) a metodku (vpravo). Mezi nimi Roženecké Paseky.

Na kraji remízku. Šeřík je určitě nepůvodní, ale krásně voněl.

Za Trhonicemi už směrem na Jimramov.

Udělali jsme si pauzu na kraji louky a kochali se. Trhonice znovu (z kopce nad nimi jsme se před chvílí dívali).

A přes louky a lesy jsme se vrátili do Jimramova.

Klesáme

U Ruské studánky. Moc příjemné posezení.

V Jimramově kolem Svratky

Celkem byl okruh jen asi 6 km, takže jsme i přes četné zastávky byli zpátky ještě před zavíračkou místní Jednoty a mohli jsme tak koupit zásobu alpy na výrobu kostivalového extraktu. Jak jsme správně předpokládali, alpy měli v obchodě dostatek (Moje babička, pocházející odsud, s tím léčila všechno. A určitě nebyla sama.)

Naše terénní ponožky se velmi osvědčily. Člověk nemusí tolik koukat pod nohy jako když jde bosý. Příjemná masáž.

Nad Trhonicemi jsme nasbírali trochu louky a lesa - jahodí, maliní, borůvčí, ostružiní, mladé výhonky smrků, jitrocel a mateřídoušku. Už se těším na čaj. Mňam.

A večer jsme ještě vyrazili na kostival - slovenský název kostihoj přece jen lépe vyjadřuje jeho použití.

Pomalu odkvétají

Příjemné večerní slunce a perfektní atmosféra

Kostivalu tu roste mraky.

Vlhká louka plná kostivalu, pryskyřníku, pomněnek a dalších kytek.

Byl to moc pěkný den.

Úterý jsme opět trávili prací v lese. Pokáceli jsme nějaké suché břízy, nadělali hromady klestí a zničení dojeli už za tmy domů. A další den do práce. Uf.