pondělí 25. srpna 2014

Rakousko 2014 :: 1. a 2. den :: Cesta tam, Grundlsee, Toplitzsee

První den jsme v podstatě celý zasvětili balení a cestě, v neděli jsme využili krásného počasí na výlet do okolí Grundlsee s výhledy až na Dachstein.



Den první :: Sobota 16.8.  - Cesta tam


Po poledni jsme vyrazili z Brna. Cesta trvala až do večera - jeli jsme především po okreskách, někdy i po horších. Ale o to lepší byla kochačka. Zvlášť když jsme se vezli v autě s prosklenou střechou - ta se při jízdě mezi vysokýma horama hodí.

Přestávka na protažení - Mlýn na přítoku Salzy kousek od Hochkaru.


A na druhém straně mostu už Salza - oblíbená řeka mezi českými vodáky. Kousek dál po proudu začíná úzká soutěska.



Do kempu jsme dojeli už za tmy (cesta přes Znojmo, Krems, Gaming, Admont až ke Grundlsee trvala 7 hodin). Stanů a především karavanů bylo docela dost, ale místečko se pro nás našlo. Poslední část cesty chvílemi pršelo, ale naštěstí se stavění stanu obešlo bez deště. Stejně máme stan, co se staví sám.

Kemp v Gösslu, v kterém jsme byli ubytovaní 3 následující noci je kousek od veřejné místní pláže (jezera Grundlsee). Pokud prší, moc se tu stanoví návštěvníci (kterých je tu na rakouský kemp dost - většinou vyhrávají karavany) nemají kam schovat. Jedinou budovou jsou umývárky a záchody. V umývárkách se v teplé sprše můžete osprchovat do sytosti, stačí jen mačkat tlačítko, ale voda je skvělá. Je k dispozici i pračka, dřezy na umývání nádobí a u pána na recepci (ten tu je jenod 9 do 17) si za malý poplatek můžete i schovat něco do ledničky. Noc pro 4 osoby, auto a stan vyšla na cca 35 euro.



__________________________________________________________________________________

Den druhý :: Neděle 17.8.  - Grundlsee, Toplitzsee


V noci střídavě pršelo, ale ráno nás probudilo slunečné, se zbytky mlhy pářící se z lesů. Posnídali jsme, pobalili batohy, ohlásili jsme se v kempu a vyrazili na trasu.

Chtěli jsme využít pěkného počasí na nějaký delší výlet. Já jsem se s Penicilinem rozhodla pro kratší vycházku po okolí. Ale začátek jsme měli stejný.

Vloni v srpnu jsme se do okolí podívali poprvé:

Nedělní ráno v Gösslu, na úpatí Grundlsee. Vpravo se zvedají Totes Gebirge (Mrtvé hory).


Úvodní stoupák jsme absolvovali všichni dohromady. Marek, Kamila a Honza pak pokračovali k Vorderer Lahngangsee a k Pühringer hütte. Já se napojila na zpevněnou cestu a chtěla jsem zkusit, zda neuvidím na Toplitzsee (další jezero za Grundlsee) zhora.

Motýlek mě provázel dobrou čtvrhodinu přichycený na botě. Podezdřívám ho, že si mě stopnul a využil mě k dopravě za dalšími kamarády...


Příjemná cesta, která ale vytrvale stoupala... na kole dolů to musí být paráda.


První vyhlídka na Grundlsee. Vlevo se bělá Dachsteinský ledovec, vpravo se tyčí vrchol Hoher Sarstein.


O kousek dál byla v zatáčce parádní lavička i se stolem a úžasným výhledem na celé Grundlsee a okolní kopce. Chvilku jsem poseděla, pofotila a pozorovala dalekohledem.

Detail Dachsteinského ledovce, samotný Dachstein v mracích. Když se pozorně podíváte na skály těsně pod ledovcem (asi v první třetině ledovce zleva), na jednom z vršků je vidět budova - vyhlídka na Hoher Krippenstein. Dalekohledem jsem viděla i stanici lanovky, sloupy lanovky a na vrcholu Zinken (ten úplně vpravo) jsem viděla vrcholový kříž i turisty (kliknutím na fotku ji otevřete ve větším rozlišení).


Jelikož jsem díky antibiotikům plánovala dovolenou pojmout více odpočinkově, vzala jsem si makroobjektiv a využila toho, že nikoho nezdržuju a nezřízeně fotila :)

Prha arnika


Pcháč oset - lidově bodlák


Dobromysl všude.


Grundlsee


Po kochací zastávce u vyhlídky na jezero a Dachsteinský ledovec jsem pokračovala dál. A v jedné úzké zatáčce se mi skutečně naskytl výhled i na druhou stranu.

Elm (2128 m.n.m.) v Totes Gebirge


Chrpa luční nejspíš


Pohled na konec údolí. Dole vpravo je zařezané Toplitzsee, vlevo nahoře Elm.



Náprstník velkokvětý


Hořec tolitový



Rozchodník


Brouček na rozchodníku


Perleťovec. Otáčel se ke mně zády.


Při cestě zpět jsem se opět zastavila na vyhlídce a jelikož byl čas oběda, rozložila jsem na stole kromě dalekohledu i svačinu a nahřívala se. Ještěže se s mými antibiotiky může na slunko.

Znovu Grundlsee. Dole uprostřed louky je vidět kemp. I náš stan a auto jsem viděla.


Pod stolem


Sadec konopáč (hvězdnicovité)


Nějaká miříkovitá


Vedle cesty, nenápadně kruštík kdovíjaký


A vedle hned další - kruštík také kdovíjaký


Kruštíky jsem se pokoušela určit, ale většina z nich je neskutečně podobných. Tak třeba někdy dodatečně.

Proces rozkladu


Po stejné cestě jsem se vrátila dolů do dědiny a vydala se ještě prozkoumat, jak to chodí na Toplitzsee, kam se chystáme zítra. 

Jelikož bylo krásné nedělní odpoledne, na cestě spojující Grundlsee a Toplitzsee byl čilý ruch. A velké procento návštěvníků byli nejspíše místní, oblečení v klasických krojích: mužský ledderhosen a ženský dirndl, které se v této oblasti kolem Bad Aussee hojně nosí. Třeba i jen ženskou bílou halenku s nabíranými rukávy a barevnou vestičku k riflím. A pánů v kožených kraťasích s podkolenkami a košilí tu chodilo ve všech věkových kategoriích. V každém trochu větším městečku, které jsme projížděli mají na náměstí obchod s kroji - a není to jen pro turisty. (viz minulý rok v Bad Aussee)

Toplitzsee


Druhá strana Toplitzsee, vzadu uprostřed skály v průrvě vodopádem pramení řeka Traun.


I na této straně jezera je spousta pramenů.


Příjemný chládek.


Jen tak, uprostřed lesa na kraji jezera vytéká ze země silný pramen.


Stěna mezi Grundlsee a Toplitzsee. I tu uprostřed skály byla vlhká místa od průsaku vody.


Příjemná procházka mezi jezery vede kolem řeky Traun


Nakonec jsem byla ráda, že jsem se kolem páté doplahočila ke stanu. Zničeně jsem zalehla do stanu a přečetla prvních 40 stran knížky, kterou už jsem potom za celou dovolenou neotevřela...

Ostatní došli až o půl osmé. Přinesli mi z výletu vysokohorské borůvky a Kamila dokonce našla i hříbky, které jsme podusili na cibulce a dali si je s nudlemi k večeři.

_____________________________________________________________________________________

Kam dál?

 

:: Itinerář výletu :: Rakousko 16.–24.8.2014

:: Následující den :: 3. den - Toplitzsee, Kammersee, okolí Gösslu

___________________________________________________________________

Žádné komentáře:

Okomentovat