sobota 12. května 2012

Francie 2012 :: 4. den :: Avignon, Pont-du-Gard

...deštivým dnem přes středověk do antiky...

Den čtvrtý – pondělí, 30. dubna
:: Avignon, Pont-du-Gard

Vyjeli jsme na trasu v devět hodin, přece jsme na dovolené... Od jihozápadu se postupně nasunovala oblačnost a vítr ustal.

Châteauneuf-du-Pape
Cestou jsme projížděli přes pověstnou vesnici Châteauneuf-du-Pape. Vlastně jsme se zastavili před ní kouknout na vinice a samotnou dědinou jsme projeli, i když zachovalé kamenné centrum lákalo k prohlídce. Někdy příště.

Vesnice (nyní 2 tisíce obyvatel) byla založena papežem Klementem V., který sídlil v nedalekém Avignonu, ve 14. století za účelem pěstování vína a díky vínu je Châteauneuf-du-Pape známé dodnes. Všechna vína, která uzrají na místních vinicích a jsou zde dále zpracovány nesou označení původu Appellation d'Origine Contrôlée (AOC) a spolu s velmi malou oblastí, které se název týká šroubuje ceny vína pěkně vysoko. Na 3 300 hektarech pěstuje povolených 13 odrůd vína přibližně 300 vinařů.

Vinice nás ovšem značně zaujaly: Zaprvé výškou samotných vinných keřů. Tak metr maximálně, staré zakroucené kmeny, často žádné dráty pro vedení větví. A za druhé nás dostala neuvěřitelná půda, na které rostou. Tedy jestli se tomu dá říci půda. Kdysi tu Rhôna zanechala po sobě valouny poměrně slušné velikosti. Některé části vinic byly pokryté souvislou vrstvou těchto vodou omletých kamenů. Přes den se vyhřejí a v noci sálají naakumulované teplo, což prý dodává vínu jeho nezaměnitelnou chuť.

Vinice u Châteauneuf-du-Pape

Avignon
V Avignonu jsme zaparkovali na gratuit (zdarma) parkovišti hned na kraji centra a vyzbrojeni deštníkem (valily se mraky) jsme se vydali do opevněného města plného křivolakých úzkých uliček. Šli jsme po jedné z hlavních ulic, ale i tak byla úzká i na jedno auto, natož autobus, který tudy jezdil, kola, motorky, chodce...  Myslím, že můžeme být nakonec rádi, že začlo pršet a všichni někam zalezli. Na náměstí před papežským palácem se ovšem rozpršelo festovně.

vlevo: Jedna z mnoha bočních uliček. Tahle byla ještě celkem široká...
vpravo: Papežský palác z boční uličky...

Skalnatý ostroh nad údolím Rhôny, kde se Avignon rozkládá, byl osídlen už za Říma. Významu město nabylo až ve 14. století (1309-1377), kdy se stalo sídlem papeže, který byl tehdejším francouzským králem Filipem IV. Sličným přemístěn z Říma. Celkem se tu vystřídalo několik papežů a nakonec byl i jeden papež v Římě a jeden v Avignonu. Jednota se v církvi nastolila až roku 1417, kdy papež přesídlil zpět do Říma. Samotné město ale patřilo církvi až do Francouzské revoluce.

Nejvýznamější památkou celého Avignonu je předevšm zachovalý gotický Papežský palác ze 14. století, který po Francouzké revoluci sloužil jako vězení a poté ubytovna a Avignonský most (z 12. století), z kterého ovšem zbyly už jen 4 oblouky (proč, to pořádně nikdo neví a kolují o něm pouze legendy...). Pozoruhodné jsou taktéž městské hradby ze 14. století kolem celého, poměrně rozhlehlého, historického centra.

Město má dnes 90 tisíc obyvatel. Je hlavním městem departmentu Vaucluse a patří do oblasti Provence-Alpes-Cotes d'Azur. Staví tu TGV, přímo do opevněného centra se dá dojet i autobusem nebo si v centru pujčit elektrokolo či se projet v turistickém vláčku.

Papežský palác, vlevo katedrála "Notre-Dame des Doms", v jejímž vstupu jsme se uchýlili před největším lijákem.

Prší. Prší na kanál Rhôny (asi jen polovina vody), prší na slavný Avignonský most a na vedlejší město Villeneuve-les-Avignon. A na nás taktéž prší...

Na jednom malém náměstíčku jsme zapadli do hospůdky, vybrali jsme si jedno z plat du jour (v podstatě takové hotovky, cena se pohybuje v závislosti na počtu chodů – předkrm, zákusek – nejčastěji však 10-15 euro). Nádivku po provensálsku (půlka rajčete, půlka cuketky a půlka brambory naplněná mletým masem a k tomu v mističce zapečená bramborová kaše se sýrem. A potom jsme ještě přidali palačinku s čokoládou a zavařovanou hruškou. Mňami. Konečně po dvou dnech teplé jídlo.

Ještě jsme nakoupili v místním Supermarché zásoby na příští týden a pokračovali dál.

Pont-du-Gard
Kromě této známé antické památky jsme ještě chtěli stihnout poslední prohlídku v jeskyni, kam nám zbývala dojet ještě poměrně slušná vzdálenost. Bylo rozhodnuto. Pont-du-Gard narychlo omrknem a valíme dál. Parkoviště tu bylo placené, však co, jsme tu jen na hodinku, to nebude taková hrůza. Vzali jsme lísteček, nezbytný deštník a do informačního centra jsme šli zaplatit parkovné. O co bylo větší naše překvapení, když po nás paní chtěla dix-huit ("dizuit") euro! Osmnáct! Hned začala, že v tom máme zahrnutý vchod do muzea a tak podobně. Už jsme pochopili, proč stály auta i na polní cestě. Ti věděli... 18 euro je na celé auto, ať v něm přijede kolik chce lidí. My byli jen dva, takže 9 euro za pohled na starý most? A za hodinku zase pryč? A do toho se opět spustil liják...

To je on... mrak i akvadukt :)

Schovali jsme se pod most a pak že se rychle na něj zaběhneme podívat z vrchu a pak do auta. Vyběhli jsme po chodníku nahoru, jenže v neznačeném terénu jsme snadno odbočili špatným směrem. Snažili jsme se jít po té vyšlapanější cestě. Jenže cesta zabíhala stále nahoru, most už byl pod námi. Na obloze visely mraky z kterých mohlo každou chvíli začít znova cedit a čas, který jsme si na tuto památku vymezili se povážlivě krátil.

Pohled proti proudu řeky Gard (někdy také Gardon)

Dali jsme za to tolik peněz, přece to nevyhodíme. Do jeskyně půjdeme zítra ráno. A tak už jsme se klidnějším krokem vrátili na správnou odbočku, pokochali se lehce zarostlým výhledem zvrchu, obdivovali zbytky akvaduktu v terénu nad mostem a pak přes něj, kolem starých olivovníků přešli až k muzeu.

Omezené výhledy z vrchu.

Dokonce i počasí se začalo umoudřovat...

Olivovník z roku 908

Interaktivní muzeum ovšem mají udělané moc hezky. Napřed nastíněné historické pozadí, kam a proč vodu vlastně vedli a jak celé dílo stavěli. Nástroje, technologický postup, videa, modely, náčertky... A v šest zavírali, takže jsme na něj měli opět jen hodinku, i když by se tu dalo strávit daleko víc. Se zahradami (které jsme později také navštívili), krátkými vycházkovými okruhy po okolí nebo koupáním kousek od mostu je to místo, kde se dá strávit celý den.

Pont-du-Gard je největší (275 metrů dlouhou, 50 metrů vysokou, třípatrovou) zachovalou stavbou antického kanálu, který vedl vodu 50ti kilometrovou trasou od města Uzés do Nemausus – tehdejší Nîmes (vzdušnou čarou je to jen 20 km). Na své trase klesl jen 17 výškových metrů a nerovnosti v terénu mu pomáhalo překonávat několik staveb. Pont-du-Gard je jednou z nich. Voda do Nîmes od pramene dotekla asi za 27 hodin a za den zásobovala město 20 miliony litry vody. Kanál v Nemausus ústil do místa s nádrží zvaného Le Castellum divisorium a odtud napájel celé město do četných fontán na ulicích a dvorech domů.
Místo, kde se nachází Pont-du-Gard bylo osídleno ještě dávno před Římany. V okolí samotného akvaduktu se nachází několik jeskyní, z nichž nejvýznamnější je jeskyně Salpêtrière, kde byly nalezeny stopy osídlení už z paleolitu 13-19tis let př.n.l.

Vznik Pont-du-Gard, stejně jako celé soustavy staveb se datuje do prvního století. Byl postaven z vápencových bloků bez použití malty. V 18. století byl ke spodnímu patru přistavěn most, po kterém se dnes mohou pohybovat návštěvníci. V bezprostřední blízkosti akvaduktu jsou nahoře ve svahu vidět další pozůstatky kanálu.

Po prohlídce muzea jsme strávili příjemnou hodinku procházkou po Mémoires de Garrigue, zahradách s ukázkami typické středomořské krajiny. Každý Čech či Slovák určitě zbystří při slově garrigue. Náš první prezident Tomáš Garrigue Masaryk své druhé příjmení získal po své francouzské manželce Charlotte, ale netušili jsme, že má i nějaký význam...

Garrigue jsou planiny na jižním okraji Centrálního Masivu (Massif Central) s typickou vegetací. Samotný název pochází z pre-indoevropských jazyků, kde kar nebo gar znamenalo kámen, skála, což Keltové přeměnili na guarric a v jazyku Occitan (starý románský jazyk Jižní Francie, podobný katalánštině) garric s významem strom ze skály, kterým byl myšlen dub cesmínový, typický zástupce místního rostlinstva. Porosty trávy, keřů a stromů jsou něco mezi stepí a lesem. Rostou tu např. jalovec, skalní růže, zimolezy, dub cesmínovitý, pryšec, tymián a další... Lidé tu časem vysazovali olivovníky či pásli kozy a ovce.

Mémoires de Garrigue – olivový háj

Mémoires de Garrigue – bylinková zahrádka (vpravo dole je rozmarýn)

Jeskyně Salpêtrière

Platany nesmí chybět...jeskyně je nalevo od fotky

My nakonec strávili na místě 4 hodiny.

Jak jsme později zjistili, u jeskyně byl i Absolon (30. léta 20. století): foto, kde čouhá i kousek Pont-du-Gard

Další informace:
Večer jsme ještě zblajzli kozí sýr chévre s bagetou a rajčaty (naše každodenní jídlo) a vyrazili do Ganges, kde jsme měli zarezervovaný pokoj v Hotel de la Poste přímo na náměstí (33 euro). Dojeli jsme akorát v devět, vybalili se a ponořili se do snů a hodně měkké postele.

Celkem za den: 141 km
Celkem i za předchozí dny: 1762 km

Kam teď?
:: Návrat na celkový itinerář výletu
:: Předchozí den (3. den :: Cesta na jih, Orange)
:: Následující den (5. den :: Grotte des Demoiselles, Cirque de Navacelles, La Couvertoirade)