středa 7. dubna 2010

Babí lom 2. 4. 2010

... aneb kterak jsme nové boty vyzkoušeli odpolední procházkou až do tmy...

Dopoledne jsme vyrazili na nákupy a odpoledne Marek nové boty vyzkoušel v terénu.

Startovali jsme v Lelekovicích – ovšem oříškem bylo se tam dostat – vtipně jsme vyjeli ve tři hodiny – pátek – a vtipně přes město. Ehm. Zastavili jsme se ještě u mě ve škole, kde jsem si konečně odvezla z kanclu brusle – led už roztál no :). Nějak jsme přejeli sjezd z obchvatu (mou vinou... ale já se řídila přesně podle mapy...), takže nás to nasměrovalo na Kuřim, kde byla pěkná kolona. Tak jsme se nadrzo otočili.

V Lelekovicích jsme zastavili na návsi. Zanechali tam auto a vyrazili jsme nahoru na rozhlednu. Po cestě jsme se pěkně zahřáli a ani jsme se nenadáli a byli jsme nahoře. 

vlevo: Ještě pár kroků
vpravo: Odměna v podobě pohledu na Brno. V pozadí se tyčí Pálava. Vepředu jsou Lelekovice.


Viditelnost byla po nočním dešti poměrně dobrá, ale to zábradlí. To zábradlí... Rozhledna je úžasná, ale má příliš nízké zábradlí. Na spodním ochozu mi to ještě nedělalo takové problémy, ale nahoře jsem usoudila, že nejlíp mi bude namotaná na tyč uprostřed u schodů. Nakonec jsem se trochu osmělila a pro pózování se jsem o zábradlí i lehce opřela.

Rozhledna Babí lom se nachází v nadmořské výšce 521 m.n.m. Do začátku 2. světové války zde stával zastřešený altán – vyhlídka. V roce 1961 byla otevřena nová rozhledna – všechen materiál se musel po kamenech vynosit nahoru. 

Až jsme se náležitě pokochali výhledy na Vranov, Kojál, Brno, Květnici, Klucaninu, Hády... zkrátka na celé širé okolí, následoval krásný skalnatý hřeben z rudofialových pískovců a slepenců se suchými pokroucenými borovicemi a mnoha výhledy.

vpravo: Kontrast mezi mrtvým a živým.
 

vlevo: schody ve skále byly vážně impozantní.
vpravo: Na téhle skále stávala stará rozhledna – mě to připadá jako zakletý zámek jako z pohádky :)
 

Podívali jsme se i ke staré rozhledně, která stávala v severní části hřebene už od devatenáctého století. Krásně místní kouzlo vystihuje příspěvek z 1.2.1884 ve Vídeňském zpravodaji esterreichische Touristen Zeitung: "Zatímco dříve pouze zkušený, lezecky zdatný turista mohl podniknouti na vrcholky pilovitě utvářeného hřebene, dnes i nejněžnější dámská nožka je s to kráčet na vrcholek hory a nejkrásnější a nejbázlivější oči mohou klidně a bez obav hledět do strašlivé hlubiny." O dvacet let později tu prý už stála rozhledna.

Lelekovadlo – past na lelky – doporučuje se jednou ročně projít, aby vás nepohltilo lelkování :)
 

Kolem Lelekovadla jsme se vydali do Vranova, kde jsme si vyšlápli ke klášteru. Zrovna byla v kostele velkopáteční omša, takže všude bylo spoustu aut. Opět mi chvilku stávkovaly baterky, ale stejně už se začalo stmívat.

Vranovský kostel a klášter.
 

Borovice se mi líbila tak, že jsem ji projistotu vyfotila z obou stran :)


Sbírka kostelních dveří


Pod kostelem
 

Původně jsme to chtěli vzít busem do Lelekovic, ale jelikož už žádný po sedmé v pátek nejel, vyrazili jsme přes les pěšky.

Po výletě jsme se ještě zastavili u Martina v práci, takže jsme v deset dojeli domů a rovnou šli spat.
Boty prý dobrý... aby ne, za ty prachy.

Na Babí lom se musíme jít podívat někdy, až budou stromy olistěné, protože bude mít skalnatý hřeben úplně jiný rozměr. Tak těši :)

Žádné komentáře:

Okomentovat