středa 12. září 2007

Šumava

Tak jsem po státnicích jela na zaslouženou dovču.

Sice to bylo jenom na pár dní a jemně rodinný výlet (účastníci zájezdu: Já, Luboš, mamka, taťka, Lubošova mamka a mamka bráchovy holky se svým přítelem... no super složení :) )

Počasí taky extra moc nepřálo – bylo povětšinou zataženo, či slabě mžilo, celej čtvrtek propršelo a hlavně: BYLA KOSA!!!

Ubytováni jsme byli v Nové Peci – na začátku vzdutí Lipna – v penzionu U Lišáka.

Tímto vás všechny prosím: tam fakt ne!!! Ubytování bylo v pohodě, ale mělo to své mouchy. Bylo to tam hezké, ale takové poslepované, aby to vypadalo dobře, ale nad funkčností se nikdo nepozastavoval.

Například odpad ze dřezu šel do kopce. Nebo pod lavicí jsme našli obrovské litinové ozubené kolo. Jak jsme se později dozvěděli od pana majitele (fakt hroznej typan) je to poslední věc, co zbyla z vybavení tehdejšího mlýna, kterým dřív budova penzionu byla, má asi 120 kg a je tam proto, že když je vlhko a mokro, tak se stava, že plovouci podlaha na zemi se krapet vyduje, no, a to kolečko je na zatížení. Jak prosté, že? Vždyť to je úplně jasný, ne? Další veselou příhodou byly dotazy. Lišáka se prostě nesměl nikdo na nic ptát: "Co bude zítra na snídani.?" zeptali jsme se. Podíval se na nás nechápavě a řekl něco ve stylu, že na tohle se ho ještě nikdo neptal a nevypadal, že by chtěl svou odpoveď nějak rozvinout. Občas měl nějaké vtípky, ale většinou tak huhlal, že je musel opakovat. Neustále chodil v červených špinavých teplácích (no přišli byste do hospody, kde by vás obsluhoval takovej typan?).

Největší korunu pobytu ale dodal večeřemi. První den – játra, druhý den – svíčková, třetí den – játra (trošku jinak a s bramborama, ne s hranolkama jako prvně), čtvrtý den – smažák (niva) s hranolkama (velmi malá porce – zvláště hranolek), pátý den – svíčková, šestý den – pro velký úspěch játra. Takže legrace.

Den první – 3.9.2007, pondělí

Z Brna jsme vyjeli nekdy kolem páté a celou cestu nám pršelo.

V Peci jsme byli nekdy kolem deváté, desáté večer. Naši už tam byli od soboty, takže nám povykládali, co je Penzion U Lišáka zač.

(jo, to ste měli vidět informační papír, kterej došel od Lišáka před pobytem – vzorový plátek, jak se nemá psát ve Wordu. Každá věta byla jiným stylem, většinou tučně kurzívou a podtrženě a stínovaná.)

Takže jsme přijeli znaveni celým dnem – jelikož jsme před státnicema skoro vůbec nespala, tak i dnem předešlým. Chvilku jsme pokecali a šli do hajan.

Den druhý – 4.9.2007, úterý

Tak ráno pršelo. Po snídani a po kafi jsme vyrazili na cestu – takže tak kolem dvanácté – ale to bylo konečně jakž takž počasí.

Naším cílem, spíš cestou, byla tzv. "Medvědí stezka", která vede z přes kopec Perník po žluté značce.

Nejkrásnější byly skalní bloky, které se najednou před náma objevovaly uprostřed lesa. A každý z nich měl nějaké svoje jméno: Viklan, Hřib, Perník, Gotická Brána, atd... Většina kamenů byla porostlá mechem a lišejníky. Po předchozím deště bylo všechno pěkně nasáklý a vlhký. Nádhernej vzdoušek...

Po cestě jsme taky našli spoustu hub. Nějaký praváky, ryzce, babky, i dvě kuřátka, suchohřiby a obří bedlu na louce, kde se pásly kozy. Počasí se docela povedlo, místy svítilo sluníčko, ale když se člověk zastavil, tak byla pěkná kosa.

Cesta vedla napřed po normální lesní zpevněné cestě a potom odbočil chodníček do lesa, mezi borůvčím, kde už teda borůvky byly docela seschlý a spíš sušený. Kolem plno mechu, sem tam smrková monokulturka – jsme přece jen v českém lese, ale jinak moc hezkej les.

Stezka se vinula mezi kameny a stromy a šlo se příjemně, i když do kopce, moc se to nezdálo. Samozřejmě, jak už to k monokulturám patří, vyskytly se i polomy a vývraty – to hlavně díky orkánu Kyrill. Ale zase nám to uvolnilo některé výhledy, protože většina skalek, dříve v mapě uvedených jako vyhlídky, byla zarostlá.

Medvědí stezkou jsme sešli z vrcholu Perník k Jelenímu jezírku, kudy teče Jelení kanál, který vodou zásobuje hlavní Schwanzerberský kanál, který dříve sloužil k plavení dřeva. Nyní je to super tahadlo na turisty a protože má Schwanzerberský kanál sklon nějakých 5 promile a délku několik desítek kilometrů a vede kolem něho silnička, je to docela dobrý výlet na kole – jedete pořád traverzem, takže v podstatě po rovině.

Od Jeleního jezírka to byl potom jenom kousek do osady Jelení Vrchy, odkud sice Medvědí stezka pokračovala dále, ale na druhou stranu, než jsme bydleli my, takze jsme zpátky sli po silnicce. Medvědí stezka pak pokračuje ještě kolem pomníku Posledního šumavského medvěda, ale to jsme oželeli, protože počasí bylo všelijaký a cestou zpátky jsme i trošku zmokli.

Den třetí – 5.9.2007, středa

Jelikož se zase dalo do deště, udělali jsme si ráno z nasbíraných hub smaženici a kolem poledne vyrazili na krátký výlet do Boubínského pralesa.

Přiblížili jsme se auty. Po celou dobu cesty svítilo sluníčko, takže to vypadalo na nadějný den. Jakmile jsme dojeli k parkovišti, začalo fučet a pršet. Až se po čtvrt hodině mraky trochu roztrhaly, vydali jsme se na cestu.

Na vrchol Boubínu nemělo smysl se štrachat, protože to bylo vysoko a byla tam mlha hlavně. A tak jsme obešli v pláštěnkách celou naučnou stezku, která vede okolo dřevěné ohrady Boubínského pralesa. Co nebyl prales, tam pěkně řádili lesáci. Rozrajtovaný stezky plný bahna a polámaných větví, u cesty se tyčily hromady dřeva. Ale co bylo za plotem – i když to spadlo z normálního lesa přes cestu a plot, na to se nesmělo šáhnout. Systém jak čtyry, fakt. Ale les to byl nádhernej. Obrovský smrky, to není jak ten náš les. Ale hlavně to nebyly jen smrky, byly tam i buky a další stromy, prostě přirozenej les.

Z Boubínu jsme to vzali do Vimperku. Taková prdel o 8 000 obyvatel, ale městečko je pěkný, plný křivolakých úzkých uliček. Docela nás to překvapilo.

No a pak hurá na večeři – cože to bylo? No ne, játra ani svíčková to nebyla....

Den čtvrtý – 6.9.2007, čtvrtek

Tak tady je to jednoduchý. Pršelo a pršelo – lépe řečeno: chčije a chčije. Celej den.

Takže jsme šli na oběd na ryby – já si dala lososa. Na másle. Mňam.

Pak jsme mazali karty a večer si zahráli kulečník – teda, biliárd – vyhrála jsem :)

Den pátý – 7.9.2007, pátek

Poslední den našeho pobytu naštěstí ráno vykouklo i trochu sluníčko.

Naši se vydali na jinou, delší trasu, ale protože my tři museli už odjíždět ve čtyři, zvolili jsme kratší formu.

Dojeli jsme do části Nové Pece těsně pod kopce, zaparkovali tam a vyrazili. Hned kousek od parkoviště měly výběh prasátka. Byly tmavý, zakrslý a bylo jich tak 20. A taky pěkně zablácený, ale roztomilý – no, posuďte sami. :)

No a tak jsme se vydali podél Schwanzerberského kanálu k akvaduktu, kde kanál překonává potok, poté ještě kousek po asfaltce podél potoka a na "Rejdišti" jsme odbočili směr Plešné jezero, třetí největší jezero na Šumavě. Šli jsme po pěkném chodníčku, který místy připomínal spíše koryto potoka. Také jsme křižovali kamenné moře.

Na Plešné jezero jsme došli tak akorát, najedli jsme se a když jsme odcházeli objevila se tam spousta  rakouských či německých důchodců s teleskopickýma holema.

Nahoru jsme to vzali po žluté, která je přeložená na druhou stranu Plešnýho jezera z důvodu polomu způsobeného kůrovcem a vichřicí Kyrill. Je to už první zóna národního parku, takže se tam s ničím nehýbá a stezka je značně zapadaná stromama – a vstup je sem jen na vlastní nebezpečí.

Pod kopcem jsme se napojili na hřebenovou červenou, která vede zároveň i po rakouskočeské hranici.

Cesta byla místy kamenitá, místy rozbahněná, ale čím výš jsme byli, tím lepší byly borůvky - zvlášť teda na
rakouské straně.

Na vrcholu Plechého, což jsou jenom šutry uprostřed lesa, mlha a zima, jsme pobyli jenom tak na fotku.  Chtěli jsme jít ještě na trojmezí, ale to se v tomhle počasí nehodilo a taky nás docela honil čas. Zpátky jsme to vzali kousek po hřebeni, dál, než jsme se napojovali po žluté. Vlastně až k hraničnímu přechodu, a potom po asfaltce až k autu.

Ve čtyři jsme už odjížděli, protože jsme museli být v sedm v Jihlavě a ráno museli odjíždět na Zvíkov.

Ale jinak to byl moc prima výlet, akorát krátkej. Šumava je rozhodně na dýl, protože je tam spousta věcí k vidění. Ale každej musí brát v potaz skutečnost, že počasí tu nebývá moc příznivé. Průvodce píše, že 200 dnů v roce je zamračených. Takže pláštěnka a teplý oblečení je důležitou a základní výbavou :)